וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלף וקם: יד של אש ירדה מהשמים אל רועה הצאן

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 16:41

לפעמים מרגיש האדם שהוא עושה די והותר למען הקב"ה, אולם האמת רחוקה מכך. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר זאת בשיעורו דרך מעשה שאירע לבעל שם טוב זצ"ל, שיצא לדרכים לצפות ברועה צאן והבין דרכו פסוק נודע

רבות הפעמים בהן אדם מרגיש שהוא עושה די והותר למען הקדוש ברוך, וכי הוא מוסר את נפשו למען בורא העולם. אולם האמת רחוקה מכך וניתן להבין זאת על ידי מעשה שאירע לבעל שם טוב זצ"ל, מעשה אותו הביא בשיעורו האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו.

וכך היה: פעם הודיעו מן השמיים לבעל שם טוב הקדוש, שאם ירצה לראות עבודת ה' בלתי לה' לבדו, ילך לערי קיטוב, שם יראה רועה אחד אשר עובד את השם יתברך בצורה מופלאה.

הלך הבעל שם טוב בקפיצת הדרך, כדרכו בקודש לאותו מקום, וראה רועה צאן בשם רבי מאיר עומד על ההר, ואומר כמה פעמים בכלות הנפש - ריבונו של עולם, אני אוהב אותך כל כך, אני רוצה לעבדך ולעשות איזה דבר למענך, אבל אני לא יודע מה יכול לעשות בעבורך. אני לא יכול ללמוד ולא יכול לעשות מאומה, אין לי מה לעשות בשבילך, אבל יש לי חליל ואנגן בו לכבודך.

הוציא רועה הצאן את החליל וניגן בו שעה ארוכה בכל כוחו, עד שנגמרו כוחותיו נפל ארצה ונשאר שוכב יותר משעה באפיסת כוחות. כשהתעורר ושב להכרתו, התלהב ואמר שוב: ריבונו של עולם, הנה ניגנתי בחליל לפניך, אבל מה חשוב דבר זה לפניך, האל הגדול שברא את כל העולמות?

אש מהשמיים. ShutterStock
אש ירדה מהשמיים/ShutterStock

הוא התחיל לרוץ אנה ואנה ואמר: ריבונו של עולם, אני צריך ומשתוקק לעשות דבר יותר גדול למענך, אולם מה אני יכול לעשות למען שם כבודך? ובסוף אמר: ארקוד ריקוד מיוחד לפני הקדוש ברוך הוא.

הרועה התחיל להתגלגל הרבה פעמים, כשראשו לארץ ורגליו למעלה, וכל הזמן היה אומר: ריבונו של עולם אני עושה זה למענך. לבד מזה אינני יכול לעשות מאומה, ואני מקווה שיהיה נחת רוח אליך.

אחרי שהתגלגל פעמים רבות, נפל שוב פעם בחלישות למשך זמן ארוך. כשהתעורר מעלפונו, התחיל שוב לומר: ריבונו של עולם מה אני יכול לעשות עבורך? כבר ניגנתי בחליל, כבר רקדתי בכל כוחי, אבל כל זה לא נחשב למאומה, כלפי בורא גדול ומלך רם ונישא, שמלאכים ושרפים אומרים שירה לפניו. אני לא יכול לעשות כלום למענך, אולם אני משתוקק לעשות דבר מה בשבילך.

שוב חשב ואמר שיתן לקב"ה כל מה שיש לו בכיס. הרועה התחיל למשש בכיסו, וכשמצא פרוטה התלהב ואמר: ריבונו של עולם, הרי אתה מקבל את מנחת העני, קבל נא גם את מנחתי. לקח את הפרוטה וזרקה כלפי מעלה, והעיד הבעל שם טוב שראה כמין יד של אש יורדת מן השמיים ומקבלת את הפרוטה.

רועה צאן. -, ShutterStock
מה עשה רועה הצאן?/ShutterStock, -

אחרי כל זה התבונן הרועה שוב ואמר: הרי עדיין לא עשיתי כלום עבורך, כי מה כל זה נחשב לפניך? רצוני עז לתת לך מתנה חשובה יותר אך אין לי יותר מזה לתת לך.

בסוף אמר אולי עשיתי פעם איזו מצווה ויש לי שכר בעולם הבא, ואמר: ריבונו של עולם, אני מעניק לך את חלקי בעולם הבא וקבל נא את מנחתי.

כשראה הבעל שם טוב את המחזה הנורא הזה, אמר שכעת נודע לו פירוש הפסוק: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך", שהכוונה למסור להשם יתברך גם את החלק לעולם הבא.

אין גדלות מיוחדת בכך שמוסרים את הנפש בלבד ואפילו שנותנים כל הון בעולם למען כבוד ה', כי אם בזאת יתהלל המתהלל, כשברוב אהבתו מוסר גם את העולם הבא שלו, ולעצמו אינו משאיר כלום.

ממעשה קדוש זה ישים אדם בנפשו מוסר השכל בכל כוחו, בכל אשר לו ישתדל לעשות נחת רוח להקב"ה, ואם צריך למסור את ממונו ואת כוחו למען כבוד ה', ימסור בשמחה גדולה, סיים האדמו"ר הרב פינטו.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully