וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המסתורית נחשפה: מדוע נגרם צער גדול לצדיק?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 11:18

מדוע מתו שני בניו של אהרן, נדב ואביהוא? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו מאיר את פרשת השבוע, פרשת אחרי - קדושים, באור אקטואלי ומוסרי

פרשת אחרי - קדושים: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי ה' וַיָּמֻתוּ" - כבוד תלמידי חכמים צריך להיות במעלה הגדולה ביותר.

האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מאיר את פרשת השבוע באור אקטואלי ומוסרי, וכך כתב:

מצאנו כמה פירושים מדוע מתו בני אהרן, נדב ואביהוא, ואחד הפירושים (סנהדרין נב.) משום שהיו עומדים ואומרים אימתי ימותו שני זקנים הללו, ואני ואתה ננהיג את הדור.

והנה צריך לדעת יסוד גדול, שאדם צריך לכבד ולירא מתלמידי חכמים יראה גדולה ביותר, כי פגיעה בתלמידי חכמים היא הדבר החמור והקשה ביותר אשר יש לנו. וכמו שמובא בגמרא (חגיגה כב:) תניא אמר רבי יהושע בושני מדבריכם בית שמאי וכו'. נטפל לו תלמיד אחד מתלמידי בית שמאי, אמר לו אומר לך טעמו של בית שמאי.. מיד הלך רבי יהושע ונשתטח על קברי בית שמאי, אמר נעניתי לכם עצמות בית שמאי, ומה סתומות שלכם כך, מפורשות על אחת כמה וכמה. אמרו כל ימיו הושחרו שיניו מפני תעניותיו, עד כאן.

יהודי עם טלית מתפלל במדבר. ShutterStock
יהודי עם טלית מתפלל במדבר/ShutterStock

הרי רבי יהושע שהיה תנא מהתנאים הגדולים והחשובים שהיו, אמר דבר שלא הבין מדברי בית שמאי ודיבר לא בכבוד כלפי בית שמאי, כל חייו הצטער וצם תעניות רבות עד ששיניו הושחרו מרוב תעניות שצם כי דיבר לא בכבוד על בית שמאי ומדוע, כי כבוד חכמים צריך להיות בזהירות גדולה אצל האדם.

וידוע מעשה המובא ברבנו הבעל שם טוב, שפעם אחת ראה בעיניו חילול שבת, והצטער הבעל שם טוב מדוע ראו עיניו חילול שבת. ואחרי שחקר ובדק, מצא בנפשו ששמע אדם שמזלזל בתלמיד חכם. ידוע שתלמיד חכם הוא בבחינת שבת, כמו שהזוהר הקדוש (נשא, קמד ע"ב) אומר כתיב שַׁבָּת לַה' קֹדֶשׁ לַה', מַה שַׁבָּת לַה' קֹדֶשׁ, אוּף רַבִּי שִׁמְעוֹן שַׁבָּת לַה' קֹדֶשׁ. אם כך תלמיד חכם בבחינת שבת, ומשום ששמע זלזול בתלמיד חכם, עבירה גוררת עבירה וראה בחינת זלזול בתלמיד חכם על ידי שראה זלזול של שבת קודש, שאדם חילל שבת קודש.

וכך מה שמובא בנביא (ישעיה נח, יג) "וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד" ודקדקו ואמרו בשעה שתשמור ותענג את השבת, יש לך לזכור כי גם הצדיק קדוש השם יהיה מכובד, שהוא גם כן בבחינת שבת ויש לענגו ולשמחו בכל מילי דמיטב ואם לא כן, אין השבת בשלימות ויש בה חילול.

ולכן בני אהרן מתו שלא נהגו כבוד במשה ואהרן, משום שכבוד תלמידי חכמים צריך להיות בצורה הגבוהה והחזקה ביותר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully