וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאל את הרב: מתי הילולת רבי מאיר בעל הנס?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 12:33

בי"ד באייר חל פסח שני, יום בו נהגו אלפי עם ישראל לפקוד את ציונו של רבי מאיר בעל הנס זי"ע בטבריה. אולם מתי הוא אכן נפטר ומדוע דווקא טבריה? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הרחיב בנושא

מחר, יום שני, י"ד באייר, חל פסח שני. ביום זה נהגו אלפים מעם ישראל לפקוד את ציונו של רבי מאיר בעל הנס זי"ע בטבריה ולנדב צדקה לעילוי נשמתו. אולם האם אכן זהו יום הפטירה של הצדיק והאם בוודאות הוא טמון בעיר טבריה? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו הרחיב בנושא וכך כתב בהנהגות שבין פסח לעצרת:

הנה יש ונהגו ביום פסח שני, י"ד באייר, לערוך הילולה לכבוד התנא האלוקי רבי מאיר בעל הנס, ושרים את הפיוט "אפתח פי ברינה" ותורמים שמן למאור לעילוי נשמת רבי מאיר. ו-ודאי שבכל מקום שמזכירים צדיקים זכות עצומה, אבל נהגנו שיום הילולת רבי מאיר הוא בראש חודש טבת.

וידועים דברי ה"שדי חמד" (ח"ו מערכת ארץ ישראל אות ו) הביא מה שכתבו לו רבני טבריה אודות יום זה: והנה במקום מצבת רבי מאיר בעל הנס, ייסדנו שם בית כנסת ובית מדרש ולומדים שם בקביעות בשם כל ישראל המחזיקים בידי לומדי התורה.

קבר רבי מאיר בעל הנס, טבריה. ShutterStock
קבר רבי מאיר בעל הנס, טבריה/ShutterStock

ומאת השם הייתה זאת חנוכת הבית המקודש היא הייתה ביום פסח קטן, והייתה אסיפה גדולה. ריקדו ותנו בתורתו של רבנו מאיר ואחרי כן היה ששון ושמחה עד להפליא, וענו כולם ואמרו: כן נעשה ביום זה בכל שנה, וכן נזכה לחזות בנועם השם, בבניין בית המקדש במהרה בימינו ונקבע יום זה להרבות בשמחה, ע"כ.

והנה ידועים דברי רבנו החיד"א זצוק"ל, בספרו "פתח עינים" (על מסכת עבודה זרה הביא דברי הגמרא יח) אימא אלהא שמאיר ענני ותנצל, דמזה נשתרבב המנהג בכל גלות, דעל כל צרה שמתפלל האדם אומר "אלהא דרבי מאיר ענני" ונודרים שמן או צדקה לנשמתו של רבי מאיר.

וזוכרים אנו לפני יותר מעשרים שנה, שהיה יהודי, הקב"ה יחזיר אותו בתשובה, שגר באמריקה וביקר בארץ הקודש. הייתה לו צרה שאין מציאות שכלית להינצל ממנה. בא לפגוש אותנו בכניסה לעיר הקודש, והיה בוכה ומצטער. ביקשנו ממנו ליתן צדקה לכבוד רבי מאיר בעל הנס, ועד שהגענו לשיעור באשדוד, הייתה ישועה מעל הטבע. ולכן בכל מקום שמקדשים אמונת חכמים, אף שזה לא זמן ההילולה, מצווה וחובה לחזק ולהתחזק.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully