וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב פינטו: תעשו חשבון נפש על הדרך שאתם מחנכים את ילדכם

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 11:28

לקראת חג השבועות ובעקבות האסון במירון, פנה האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו באגרת לתלמידיו והפציר בהם לנהוג בדרך הנכונה בכל הנוגע לילדים: "הנה ערב מתן תורה, כל אדם צריך לדעת מה יש בו ומה אין בו". הדברים המלאים בפנים

כשחג השבועות בפתח ועל רקע האסון הנורא שאירע בל"ג בעומר במירון - בו קיפחו 45 אנשים את חייהם, האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו ראש אבות בתי הדין במרוקו, ביקש מתלמידיו לחדד את הקו החינוכי על פיו ידריכו את בניהם אחריהם.

הרב פינטו ידוע בקו הלא מתפשר שלו בחינוך ילדים - חנוך לנער על פי דרכו. הוא מרבה לדבר בשיעוריו על הצורך לשלב נועם ושמחה בחינוך ולהימנע בכל מחיר מכוחניות.

הבוקר (שני) הוא שיגר אגרת הדרכה לתלמידיו וכך כתב בראשיתה: "הנה עומדים ערב קבלת התורה וכל אחד ואחד מחוייב לעשות חשבון נפש על עצמו, על בני משפחתו, על ילדיו ולדעת בבירור גמור, שהדרך שהוא מחנך ומדריך את בני משפחתו ואת ילדיו היא דרך השם האמיתית, והיא הדרך אשר תעמוד איתו, עם בניו וצאצאיו, ושהדרך שמדריך את בני ביתו תהיה כיתד בל תמוט".

ולא מספיק הרצון והידע בחינוך - אלא נדרש שגם ההורים ינהגו בדרך הנכונה, והנה כדי שהחינוך יהיה חזק ואיתן ויהיה מושרש בלב בני ביתו, צריך האבא להיות חזק ומושרש ועושה ומקיים מה שמצווה את בניו אחריו, אם זה על מידות טובות, שלאבא יהיו מידות טובות. אם האבא נותן מוסר לבניו על לימוד תורה ואהבת התורה, צריך שלאבא יהיה לימוד תורה ואהבת התורה. אם זה על כח התפילה, צריך שהאבא יתפלל בדבקות ובצורה הראויה", הוסיף הרב פינטו.

אבא וילד משוחחים. ShutterStock
אבא וילד משוחחים/ShutterStock

לדבריו, "כן כל ההתנהגות בבית, בכיסו, בכוסו ובכעסו זהו חינוך תמידי לבן, ואפילו שיש זמנים שהבן לא מתנהג כראוי ולא הולך בדרך אביו, אבל זה מצב שלא יישאר, כאשר זרועים בו זרעים של אמת של האבא. וזהו העומק, חנוך לנער על פי דרכו. אם תחנך את הנער על פי דרכו של המחנך, שדורך והולך בו, אז חינוך כזה לא יפסיק פעולתו כאשר לא יהיה עוד ברשות אביו שכופהו לעשות כן, אלא גם כי יזקין לא יסור ממנה".

הרב פינטו התייחס לחג מתן תורה הקרב וכתב: "הנה ערב מתן תורה, כל אדם צריך לדעת מה יש בו ומה אין בו, ומי שיש בו מידות חזקות ונעלות, את אלו צריך להנחיל לבניו אחריו. ומי שאין בו, חייב למצוא תלמיד חכם וירא השם שידריך את בני ביתו אחריו, כי החינוך לנער זה על פי דרכו של המחנך".

"ולכן", הוסיף ראש אבות בתי הדין במרוקו, "המשניות שמלמדים אותנו מוסר כפרקי אבות, כל תנא מחדד את המידה המיוחדת שהייתה בו, ואותה מלמד לדורות הבאים. 'הוא היה אומר' דהיינו, מה שהוא עצמו היה, זה מה שהיה אומר.

"וזוהי העבודה בימים האלו, לחשוב מחשבות של עולם. מה חזק בי ומה אני צריך ללכת להתחזק אצל צדיק, ולשלוח את בני ביתי לקבל מצדיק הכוונה באופן כללי ובאופן פרטי".

"ולכן בימים קשים שאנו נמצאים בהם, שהאמת נעדרת, חייב להידבק בספרים הקדושים, שיודעים שאותם צדיקים שכתבו את הספרים היו בעלי רוח הקודש, ולשמוע דברי תורה מיראי השם אמיתיים, ולא מאנשים שמדקלמים סיפורים ומעשיות שקוראים בספרים, כי החורבן והנזק יכול להיות גדול וקשה".

האדמו"ר סיים את אגרתו: "ועלינו לדעת, כי עת לחננה כי בא מועד. אנחנו נמצאים בשבוע שבן דוד בא, וכל האותות והסימנים נמצאים פה עימנו".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully