וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחבולות מלחמה: האדמו"ר הרב פינטו קורא - להילחם ולא ללכת כצאן לטבח

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 15:05

באגרת ששיגר לתלמידיו התייחס ראש אבות בתי הדין במרוקו למצב הביטחוני והסביר כי יש להתפלל ולדבוק בקב"ה, אך גם להיכנס למלחמה בעיניים פקוחות וללא מורא. קראו את דבריו המלאים

הימים הללו - ימי מלחמה הם. המצב הביטחוני רעוע ומאות הטילים משתקים מדינה שלמה. אך המושג "מלחמה" קשור גם לחיי היומיום שלנו, בהתמודדות עם כלל הבעיות.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מאריך באגרת ששיגר לתלמידיו על הצורך להיות אקטיבי ולהילחם בתחבולות, ולא לשבת בחיבוק ידיים אל מול האתגרים השונים. וכך מסביר הרב פינטו:

ישנם זמנים שהאדם עומד בפתח של בעיה גשמית או רפואית גדולה, ו-ודאי האדם חייב להתפלל ולדבוק בהקב"ה ולהרבות בתשובה וצדקה ותפילה שיעבירו את רוע הגזרה - אך על האדם לזכור ויותר בדורות יתומים אלו, שעל האדם לעשות השתדלות ולהיכנס למלחמה בבעיה עם עיניים פקוחות ולא ללכת כצאן לטבח.

וכך מצאנו אצל יעקב אבינו (בראשית לב ח) "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" וקשה, מדוע פוחד ומתיירא יעקב, הרי הקב"ה מבטיח לו את כל ההבטחות הגדולות והחשובות לו ולזרעו, וממה הפחד הגדול הזה לחצות את העם לשני מחנות, והרי יש ליעקב הבטחה "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וגו' וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ".

מטח לפתח תקווה 11 במאי 2021. ראובן קסטרו
בתחבולות תעשה לך מלחמה/ראובן קסטרו

אלא מפה לומדים, כשיש עת צרה או הסתר פנים חלילה, אז אין למנוע מלעשות פעולות ולהמציא תחבולות כיצד להנצל, רק חובה מוטלת על כל אדם לחשוב ולדאוג ולהמציא דרך הצלה.

וכך מצאנו בירמיה הנביא באומרו (איכה ב יד) נְבִיאַיִךְ חָזוּ לָךְ שָׁוְא וְתָפֵל וְלֹא גִלּוּ עַל עֲו‍ֹנֵךְ לְהָשִׁיב שְׁבוּתֵךְ וַיֶּחֱזוּ לָךְ מַשְׂאוֹת שָׁוְא וּמַדּוּחִים". כי בהיות חרון אף על בני ישראל, אמרו להם נביאי השקר כי הכל יתנהג כשורה, שהקב"ה הוא טוב ומטיב לכל ובודאי לא ירע להם.

וכמה כן בראותנו את החרון אף הגדול וההסתר פנים הנורא, אין לנו להירגע ולומר שהכל יהיה טוב ואנו יכולים להישאר על מקומנו בשלום, כי לא כן הוא דרך התורה. וכאשר הורה לנו ישראל סבא, "וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" ובזה רמז לדורות הבאים, כי בעת שרואים שיש הסתר פנים בעולם, צריכים לעשות פעולות ולהמציא תחבולות להנצל מן הסכנה, ולהתכונן בדורון ובתפילה ובמלחמה.

האדמו"ר הרב פינטו מסיים את אגרתו: כך על כל אחד בכל מקצועות החיים ובכל דרך שהקב"ה מוביל אותו, להיות ערני, חד ומוכן לכל דבר שבא או יבא לפניו, בדורון, תפילה ומלחמה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully