וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווה: ההשקעה שתניב לכם רווחים לשנים רבות

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 16:51

הכוח של הבנים עומד עם ההורים אפילו אחרי הסתלקותם מן העולם, וכך גם להיפך. לכן חשוב להשקיע כמה שיותר בחינוך הבנים. כך הסביר הרב פינטו באגרת ששיגר לתלמידיו. קראו את דבריו המלאים

תשקיעו בילדים: חינוך הבנים הוא מהדברים החשובים ביותר בחיי האדם, כתב האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו. לדבריו, באגרת ששיגר לתלמידיו, אדם שזוכה לדור ישרים מבורך, שעוסק בתורה ובמצוות - הכוח של הבנים עומד עם ההורים אף אחרי מותם.

וכך גם הפוך. ממשיך הרב פינטו להסביר: ובנים שהולכים בדרך רעה, משפיעים רע גם אחרי המיתה על הוריהם. ולכן כתוב 'ואת עמלינו - אלו הבנים', האדם חייב להילחם שהבנים ילכו בדרך הגונה וישרה.

האדמו"ר הביא מקורות, וכך כתב: ועל זה מובא (במדבר ו כד): "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ" מובא בספרי, וישמרך- ישמור את נפשך בשעת המיתה. וכן הוא אומר (שמואל א כה כט) "וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים".

דבר אחר, וישמרך- ישמור רגליך מגיהנום. וכן הוא אומר, "רַגְלֵי חֲסִידָיו יִשְׁמֹר". דבר אחר, וישמרך- ישמורך בעולם הזה. וכן הוא אומר, "וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים".

והנה אפשר לבאר ולומר, ממשיך הרב פינטו לבאר את הנושא, הגמרא (שבת ל) אומרת: "בַּמֵּתִים חָפְשִׁי" (תהילים פח ו) כיון שמת אדם, נעשה חופשי מן המצות. ונמצא מזה, כי אחר שמת האדם לכאורה שוב אין לו יכולת לעלות עוד ממדרגה למדרגה, מאחר שאי אפשר לו עוד לסגל בעצמו מצות ומעשים טובים.

אבא משחק עם ילד. ShutterStock
חינוך מעל הכל/ShutterStock

אמנם, אם זכה להקים דורות ישרים ומבורכים שהשפיע בהם תורה ויראת שמיים, והם ממשיכים ללכת בדרך הישרה אף לאחר מותו, אז כל מה שהם עובדים את ה' לאחר פטירת אביהם נזקף לזכותו, מאחר שבכוחו ובהשפעתו הם באים, ועל ידי זה יתווסף לו זכויות ויוכל לעלות עוד ממדרגה למדרגה, הוסיף האדמו"ר.

ואפשר לרמוז זה בדברי הכתוב, וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ, זה מדובר על אנשים שנפטרו מן העולם, אך מכל מקום זוכים גם אחרי מותם להחליף את כוחם, על ידי שבניהם אחריהם הולכים בדרך השם, זוכים ההורים שנפטרו להחליף את כוחם ולעלות ולהתעלות. יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים, שגם בעולם העליון עולים ומתעלים כנשרים.

לסיום כתב הרב פינטו: ויובן דברי המדרש, וישמרך- בשעת מיתה מגיהנום, כי הכח של הבנים להגן לשמור ולהרים מדרגה לדרגה את מעלת ההורים. וזו היא מעלת והצלת האדם בחייו, כי החיים ממשיכים, ואשרי מי שעמלו בתורה ובניו אחריו בדרך השם, זורע צדקות מצמיח ישועות, בכח בניו זוכה למעלות נשגבות.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully