וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: זה העונש של מי שלא מכבד תלמידי חכמים

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 16:31

מדוע נבלע קורח חי באדמה? האדמו"ר הרבי יאשיהו פינטו מסביר דרך פרשת השבוע את החשיבות שיש במתן כבוד, לא רק להקב"ה, אלא גם לתלמידיו

בשבת הקרובה יקראו בבית הכנסת את פרשת קורח, בה כתוב "וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיהֶם נָסוּ לְקֹלָם כִּי אָמְרוּ פֶּן תִּבְלָעֵנוּ הָאָרֶץ". האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו מסביר כי הסיבה שקורח נבלע חי באדמה היא בגלל שהוא לא כיבד תלמידי חכם וכפר בתורה שבעל פה.

וכך כתב הרב פינטו בספרו: הגמרא מספרת (סנהדרין קי.) על רבה בר בר חנה שפעם אחת פגש אותו סוחר ישמעאלי שאמר לו שיראה לו את בלועי קורח. לקח אותו סוחר את רבה בר בר חנה למדבר והראה לו שני חורים באדמה שמהם יצא הרבה עשן ואמר שכל החודש שומעים שהם נשרפים באש ופעם בחודש יש להם עצירה ושומעים אותם צועקים משה ותורתו אמת והן בדאין. נבוא ונשאל מה העניין של שני החורים ושל הצעקות משה אמת ותורתו אמת?

אלא התורה הקדושה אומרת לנו "וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיהֶם נָסוּ לְקֹלָם כִּי אָמְרוּ פֶּן תִּבְלָעֵנוּ הָאָרֶץ", מתי שהאדמה נפתחה וקורח ראה שעומד להיבלע באדמה התחיל מיד לחזור בתשובה ולצעוק משה אמת ותורתו אמת ואנו בדאין. מתי שכולם שמעו את קורח צועק ומתחיל לחזור בתשובה, נסו לקולם מהקול של קורח שצעק משה אמת ותורתו אמת, כולם כבר התחילו לברוח כי הבינו שיש בעיה.

אדם נופל לתוך חור. ShutterStock
מה אנו לומדים מפרשת קורח?/ShutterStock

וקורח מת דוקא במיתה כזו, כי הגמרא אומרת (שבת פח.) שבמתן תורה הקב"ה כפה על בני ישראל את ההר כגיגית ואמר להם שאם יקבלו את התורה מוטב ואם לא שם תהא קבורתכם. נקשה בני ישראל הרי אמרו נעשה ונשמע, אם כך על מה כפיית ההר כגיגית?

אלא בני ישראל אמרו נעשה ונשמע על תורה שבכתב ולא על תורה שבעל פה. ומי שמקבל רק תורה שבכתב ובלי תורה שבעל פה זה לא נחשב. אז כפיית ההר כגיגית היא גם על התורה שבעל פה. קורח כפר בתורה שבעל פה כמו שמובא במדרש (במד"ר יח, ג) קָפַץ קֹרַח וְאָמַר לְמשֶׁה טַלִּית שֶׁכֻּלָּהּ תְּכֵלֶת מַהוּ שֶׁתְּהֵא פְּטוּרָה מִן הַצִּיצִית? ובגלל שכפר בתורה שבעל פה נענש שההר כגיגית ירד עליו, לכן נבלע בתוך האדמה.

לכן כל אדם שלא מכבד תלמידי חכמים ראוי הוא להיקבר חי, כמו קורח ועדתו שלא כיבדו תלמיד חכם את משה, כי הרי קורח לא חלק על הקב"ה ולא חלק על התורה שבכתב, אלא חלק על משה ולכן גם אומר משה אמת שזה מסמל את תורה שבע"פ ועל פי זה יובן ששני החורים שיצאו במדבר זה אחד כנגד תורה שבע"פ והשני כנגד תורה שבכתב.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully