וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלא: איך הציפור הקטנה יודעת לברוח מהנשר האימתני?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 10:56

מדוע משה הכה בסלע ולא דיבר אליו, כפי שהקב"ה דרש ממנו? את התשובה לסוגיה המופיעה בפרשת השבוע, פרשת חוקת, הסביר האדמו"ר הרב פינטו באמצעות הקבלה לטבען של החיות והקשר לנסים שנעשים לנו ומצוות שאנו עושים

בשבת נקרא בבית הכנסת את פרשת חוקת, בה התורה מספרת לנו כיצד משה רבנו הוציא מים מהסלע. האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר את מה שאירע במדבר ומקשר את זה לחיי היומיום שלנו.

הנה דבריו של הרב פינטו:

אנחנו רואים בפרשת השבוע שהקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו "וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם". אך כאשר משה רבנו מקהיל את העם, אנו רואים שהוא מכה את הסלע ולא מדבר "וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם". נבוא ונשאל - למה משה רבנו מכה ולא עושה מה שהקב"ה אומר, לדבר אל הסלע?

אולי אפשר לפרש ולומר יסוד גדול. אומרת הגמרא (שבת לב.): כל מי שעושים לו נס מנכים לו מזכויותיו. אדם שהייתה לו צרה ונעשה לו נס, השם מוריד לו מהזכויות שלו.

החיים זה כמו בנק. אדם עשה מצווה, יש לו כוח בשמיים של מצווה. עוד מצווה שהאדם עשה, יש לו עוד כוח בשמיים והוא עשיר במצוות. אם באה לו צרה והוא ניצל, מושכים לו מהזכויות. עוד צרה, מושכים לו עוד מהזכויות, עד שהאדם מנצל את הזכויות ואז הוא נהיה מוגבל במצוות ויכול לקבל עונשים ודברים לא טובים.

ציפור לצד נשר. ShutterStock
איך הציפור יודעת?/ShutterStock

משה רבנו אמר שאם ידבר עם הסלע, זה נס גדול, זה מעל הטבע ויקחו לעם ישראל מהזכויות. לכן אמר שיתן מכה וזה נראה טבעי ולא יקחו להם מהזכויות. רואים שהרבה צדיקים פחדו לעשות נס, שלא ינכו להם מהזכויות שלהם, כמו הגמרא (שבת נג:) שמביאה מחלוקת על אותו אדם שנולד לו ילד ואשתו נפטרה ולא היה לו איך לתת לילד לאכול, נעשה לו נס ונהיו לו דדי אישה והניק את בנו. רב יוסף אמר כמה גדול אותו אדם שנעשה לו נס ואביי אמר שאותו אדם גרוע, כי השתנו לו סדרי בראשית. אם היה אדם שהקב"ה אוהב אותו הוא היה שולח לו כסף שישכיר מינקת ותניק לו את הילד בלי נס.

וכך גם רואים ביציאת מצרים מה שקוראים בהגדה של פסח, שהמצרים לקו והגיעו עד מאתיים וחמישים מכות. נבוא ונשאל למה צריך כל כך הרבה מכות, אלא כדי שאם יהודי יחלה באיזו מחלה ויצטרך ישועה אז "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ" (שמות טו, כו) וקל לקבל את הישועה וזה לא נס מעל הטבע. מאתיים וחמישים מכות שלא ינכו לעם ישראל מהזכויות שלהם. לכן גם משה נתן מכה שיראה טבעי ולא נס, שלא ינכו לבני ישראל מהזכויות שלהם.

אבל פה הייתה הטעות הגדולה. אם נסתכל על ציפור קטנה, ברגע שהיא רואה נשר היא בורחת. היא נולדה לפני שבוע, אז מאיפה הציפור יודעת מה זה נשר? בטבע של הציפור הקטנה לפחד מהנשר. כך גם רואים אצל חתול קטן, ברגע שהוא רואה כלב הוא בורח. מאיפה הוא יודע שכלב מזיק לו? הטבע שלו הוא להיזהר ולברוח מזה. כך גם הטבע של העולם להתקיים עם עם ישראל. אם עם ישראל לא יתקיים, העולם לא יהיה קיים. אם לא יהיו מים, עם ישראל ימות בצמא - אז זה לא בגדר שמנכים מהזכויות, כי זה טבע העולם שצריכים מים.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully