וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידוש השם: המינוי ההיסטורי שריגש את יהודי גרמניה

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 14:27

בטקס מיוחד שהתקיים בבית הכנסת המרכזי בלייפציג מונה הרב מרדכי אליעזר באללא לרב הראשי של צבא גרמניה, אחרי למעלה מ-100 שנים בהן התפקיד לא אויש: "החברה הגרמנית והקהילה היהודית בגרמניה עברו דרך ארוכה כדי להגיע לרגע היסטורי זה"

לאחר שהצבא הגרמני רדף אחרי העם היהודי במלחמת העולם השנייה ולאחר הפסקה של למעלה מ-100 שנים ללא נציגות יהודית בצבא הגרמני: הרב מרדכי אליעזר באללא, הרב הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה וחבר "ועידת רבני אירופה", מונה אמש (שני) לרב הצבאי הראשי של הצבא הגרמני. באירוע שהתקיים בנוכחות שרת ההגנה הגרמנית אנגרט קרמפ-קרננבאואר, הצבא הגרמני מינה את הרב מרדכי זולט באללא לרב הצבאי הראשי של צבא גרמניה.

הרב באללא יהיה אחראי על מערך של כ-10 רבנים וקציני דת, שיהיו פזורים ברחבי הצבא הגרמני ויעניקו שירותי דת לכ-300 חיילים יהודים. בנוסף, הרב הצבאי הראשי יהיה חלק ממערך החינוך של כלל החיילים הגרמנים, במטרה למנוע אנטישמיות וגילויי שנאה כלפי העם היהודי.

בטקס המיוחד שנערך בבית הכנסת המרכזי ששרד את השואה בלייפציג, השתתפו ראש הממשלה של חבל סקסוניה, מיכאל קרצ'מר, יו"ר רבני גרמניה, סגן יו"ר הועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה" ורבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה ד"ר יוסף שוסטר, ונציגי "ועידת רבני אירופה". הטקס הועבר בשידור חי על ידי חברת החדשות של הערוץ הגרמני ARD.

הרב מרדכי אליעזר באללא. ועידת רבני אירופה,
הרב מרדכי אליעזר באללא/ועידת רבני אירופה

הקהילה היהודית בגרמניה קיימת קרוב ל-1,700 שנים ובנאומו בטקס המרשים אמר הרב באללא: "החברה הגרמנית והקהילה היהודית בגרמניה עברו דרך ארוכה כדי להגיע לרגע היסטורי זה. אני גאה לשאת בתפקיד הרב הצבאי הראשי ומקבל על עצמי את האחריות יוצאת הדופן הזו. בתלמוד הירושלמי נאמר שאדם יהודי, לא משנה היכן הוא גר, מחויב להפוך את המקום בו הוא חי למקום טוב יותר ולעשות כמיטב יכולתו כדי להפוך את החברה אליה הוא משתייך לטובה יותר. אני שמח לחיות במדינה שבחרה להתעמת עם עברה ולבנות את עצמה מחדש כחברה סובלנית וצודקת יותר. ההחלטה הזו חייבת להתבטא במעשים ואין מקום טוב יותר להתחיל את השינוי מאשר בצבא הגרמני".

הרב אביחי אפל אמר בטקס כי "בימים שכאלה בהם אנחנו מתמודדים עם חיזוק הקהילה היהודית בעקבות המאורעות האחרונים, והתגברות האנטישמיות, ממשלת גרמניה נתנה סימן מאוד ברור כלפי היהודים וכלפי הקיום של הקהילות היהודיות: יש עתיד ליהודים בגרמניה".

נשיא "ועידת רבני אירופה" ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט, בירך על המינוי ההיסטורי: "מלבד התועלת המעשית לכ-300 החיילים היהודיים המשרתים ב'בונדסוור' יש כאן אמירה ברורה של גרמניה כפי שאמרה שרת ההגנה 'חיים יהודים צריכים להיות מובנים בגרמניה - במינוי - הלכה למעשה - אני רואה אמירה ברורה המשדרת לאירופה ולעולם כולו במיוחד בימים טרופים אלה; לא, באלף רבתי לאנטישמיות'. קשה לדמיין רב יהודי לובש את מדי הצבא הגרמני אחרי 80 שנה אחרי השואה. מדובר בצעד משמעותי בחיזוק היחסים בין העם הגרמני לבין הקהילה היהודית שמתגוררת בגרמניה במאות שנים. הקמת הרבנות הצבאית בצבא הגרמני, שולחת מסר ברור של סובלנות שיקדם אותנו צעד נוסף לשמור על חופש הדת של היהודים בגרמניה ולהיאבק כנגד כל תופעה של אנטישמיות שתצוץ בשלב כזה אחר".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully