וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: יש דברים שלא מומלץ לכם לזלזל בהם

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 15:31

מה ההבדל בין אדם שעושה מצווה, לכזה שלא שם לב אליה עד שצדיק גדול עושה אותה לידו? הרב פינטו הסביר את הדברים דרך פרשת השבוע, פרשת פינחס והקשר שלה לקנאה בעם ישראל

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת פינחס, בה התורה מספרת על קנאותו המיוחדת של פינחס ועל השכר הגדול שקיבל.

האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, הביא את דברי הזוהר הקדוש בפרשת השבוע בה נכתב: וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר, פִּנְחָס בֶּן אֶלְעָזָר וְגוֹ', רִבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח וְאָמַר, (משלי א) שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטּוֹשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ. כל המפרשים שואלים על דברי הזוהר הקדוש - מה הקשר בין פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן לבין דברי רבי אלעזר בנו של רבי שמעון בר יוחאי?

הרב פינטו הסביר וביאר על פי דברי ה"נועם אלימלך" בפרשה: אומר הנועם אלימלך שיש כמה סוגים של אנשים שמקיימים את דבר השם. יש אדם שהגיע להשגות ולהבנות והוא רואה דבר מסוים ויודע ומבין שזו מצווה לקיים את הדבר הזה, וכך עומד ומקיים את זה ויש לו על זה שכר גדול. יש סוג אחר של אדם שרואה מצווה ולא מבין בכלל שזו מצווה, אלא חושב שזה סתם דבר והיצר הרע צובע לו את זה כדבר אחר, לא כמו מצווה והאדם לא יודע שזו מצווה.

הרב פינטו המשיך לבאר: האדם יכול לעבור ליד דבר שנים על גבי שנים ולא לעשות כלום כי הוא לא חושב ולא הבין בעומק השגתו שזו מצווה, עד שהוא רואה אדם גדול וצדיק שעושה דבר דומה ואז מבין אותו אדם שלעשות את המעשה הזה זו מצווה, כך הוא עומד ועושה את המצווה. כמו אדם שעובר ליד מקום ורואה עני ולא ידע שזה חסד ודבר גדול לעזור לאותו אדם, עד שהוא רואה מישהו שהולך ועוזר לאדם ההוא, אז הוא קם והולך גם הוא לעזור לאותו אדם וכך הוא מקיים את המצווה בזכות אותו צדיק שראה, שכן מקיים מצווה.

נער מחזיק ספר תורה. ShutterStock
מה אפשר ללמוד מפרשת השבוע?/ShutterStock

אומר הנועם אלימלך: מתי שבני ישראל חטאו ועשו את העבירה בשיטים, הם לא ידעו את העונש והחומרה של המעשה הרע שעשו, עד שפינחס עמד ועשה את כל מה שעשה. רק אז כל בני ישראל הבינו את החומרה הגדולה שיש בדבר הקשה שעשה זמרי בן סלוא. מתי שכולם הבינו את זה, עניין הקנאה לאדם שעושה מעשים לא טובים נהיה חרוט בעם ישראל לדורי דורות ולכן התורה הקדושה אומרת "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם" שהכניס את הקנאה בתוך עם ישראל. עד אז לא הייתה קנאה בעם ישראל, אבל מפינחס נכנסה הקנאה להיות בתוך עם ישראל כמו אותו אדם שלא רואה את המצווה, עד שהצדיק עושה אותה.

אותו דבר אומר הנועם אלימלך בעם ישראל לא היה את עניין הקנאות, אבל אחרי שעמד פינחס וקינא לקב"ה עם זמרי בן סלוא נכנס בעם ישראל עניין הקנאות בדם של עם ישראל, קניין חדש של הקנאות. לכן השכר של פינחס הוא כ"כ גדול כי הוא הכניס בעם ישראל לדורי דורות "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם" את הקנאה בתוכם שתהיה חלק מעם ישראל.

וזה יסוד גדול, הוסיף הרב פינטו, יש צדיקים שזוכים למעלות גדולות ושכר גדול אחרי מותם כי לקחו משהו והכניסו ביסודות של עם ישראל משהו שעוד לא היה, שבני ישראל לא ידעו מזה ולא קיימו את זה ואותם צדיקים הכניסו את זה בתוך עם ישראל ואז השכר הוא גדול לכל הדורות.

לכן האדם צריך לדעת שיש דברים שאנשים מזלזלים בהם, מצוות שהן בגדר של "מת מצווה", שאנשים לא יודעים את הערך שלהן ומתי שהאדם מאיר את האור הנכון ואנשים מתחילים לשמור ולקיים את אותן מצוות, הוא נהיה בגדר של "גואל הדם" של אותן המצוות והן רשומות על שמו שבזכותו כלל עם ישראל מקיים אותן.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully