וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנימציה אקטואלית: מדוע צמים בתשעה באב?

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 15.7.2021 / 15:18

ביום ראשון נציין את צום תשעה באב. מדוע נקבע צום ביום הזה וכיצד יש לנהוג השנה כשהצום נכנס בסמוך לשבת? צפו בסרטון האנימציה של הרב שי טחן - ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון

בווידאו: מה מצויין בתשעה באב/שובה ישראל

יום תשעה באב נקבע כיום אבל לאומי בגלל חמשה דברים רעים שקרו בו. ראשית, נגזר על אבותינו במדבר שלא יכנסו לארץ ישראל בחטא המרגלים. אחרי כן חרב בית ראשון ושני באותו התאריך. נחרבה העיר ביתר ונרצחו בה רבבות רבות מעמינו, וחמישי אולם לא אחרון חרש טורנוסרופוס הרשע את היכל בית המקדש.

דורות אחרי כן חווינו שוב ושוב גזירות איומות כגון גירוש יהודי אנגליה ב-1290 ושוב גירוש יהודי צרפת ב-1306 וכן גירוש האיום של יהודי ספרד ב-1492.

מחמת שביום זה התווספו צרות לעם ישראל קבעו חז"ל עינויים ביום זה: צום שהוא הימנעות מאכילה ושתיה, המנעות מרחיצת הגוף, סיכת הגוף בקרמים להנאה, נעילת נעלי עור ותשמיש המטה.

אף שהשנה תשעה באב חל ביום ראשון מיד אחר השבת, אין למעט דבר מכבוד ועונג יום השבת כלומר אדם חייב לאכול ולשתות כהרגלו, בשר ויין ומאכלים ערבים ורשאי לשיר שירי שבת ולכבד את היום בכל דבר הראוי, גם בסעודה השלישית.

תפילה בכותל ערב תשעה באב 31 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תפילה בכותל המערבי, ערב תשעה באב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אולם, זאת יש לדעת שמיד לפני השקיעה עליו להפסיק כי אז מתחיל הצום.

אדם רשאי ליקח כדורים הנקראים קלי צום על מנת להקל עליו את הרגשת הצום ואף על פי שהוא לוקח אותם בשבת - הדבר מותר ואין בו לא משום אסור הכנה משבת ליום חול ולא משום איסור לקיחת תרופות ביום השבת.

יהי רצון שהלכות אלו מיד ישתנו להלכות הדנות בשמחת בנין בית המקדש בבוא משיח צדקינו אמן כן יהי רצון.

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • תשעה באב
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully