וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו מציק לכם? כך תדעו להתגונן נכון

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 2.8.2021 / 11:17

לקראת ראש חודש אלול המתקרב והימים הנוראים שבפתח כתב האדמו"ר הרב פינטו לתלמידיו על עוצמת התשובה והסביר: "כאשר האדם רואה שאדם בא ורודף אותו ומייסר אותו, ידע בנפשו האדם שהוא רק שליח"

"בכל יום ויום שראש חודש אלול מתקרב ובא, באים פחד ואימה וחרדה גדולה", כתב האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו לתלמידיו. הרב פינטו, המשמש כראש אבות בתי הדין במרוקו, החל ביממה האחרונה את מסע החיזוק בארה"ב לקראת הימים הנוראים וחודש אלול שבפתח.

בדבריו, הרחיב הרב פינטו על עוצמתו של חודש אלול ושל התשובה: "יודעים אנו בעצמנו שהבנת התשובה היא דבר קשה ביותר. ואחד מהדברים שהיצר הרע זורע בדורות האחרונים, שלא יעשו את התשובה הנכונה והאמיתית".

הרב פינטו פירט: "תשובה היא דבר מורכב, ויש בה הרבה פרטים שהאדם בכלל לא מבין ולא יודע מה זה התשובה. וכך שנים על שנים עושים תשובה בצורה הלא נכונה. הנה משתדלים להעלות על הכתב למען יוחק בזיכרון עולם, מה זה תשובה ואיך עושים תשובה. ויודעים אנו בנפשנו, שאין אנו מתחילים להבין מה זו תשובה אך מהמעט שלמדנו מרבותינו ומאבותינו זצוק"ל, ומייסורים הקשים שעברנו ועוברים. יש לנו צוהר, ומהצוהר הזה כולנו כאיש אחד נעבוד על עצמנו על מצות התשובה. וכך משתדלים בימים אלו להעלות, שיחד כולנו נקבל על עצמנו עול מלכות שמים".

ילדים מתנהגים בבריונות. ShutterStock
כאשר האדם רואה שאדם בא ורודף אותו ומייסר אותו, ידע בנפשו האדם שהוא רק שליח/ShutterStock

ומהי תשובה? הרב פינטו מסביר באריכות:

הנה מצאנו אצל נתן הנביא (שמואל ב יב), כאשר בא לדוד המלך אחרי המעשה של בת שבע, ודוד עשה תשובה, אמר לו נתן הנביא "גַּם ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ לֹא תָמוּת וגו'" והקשו רבותינו, אם הקב"ה העביר חטאתו, מדוע ואיך נענש דוד המלך בכל העונשים הקשים שנענש, הרי הנביא מודיע לדוד המלך, "גַּם ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ לֹא תָמוּת". אלא ביארו רבותינו הקדושים זצוק"ל, שכאשר האדם עובר עבירה, אזי העבירה נרשמת למעלה ונברא מהעבירה מלאך רע. ואם האדם מתחרט ומתוודה לפני הקב"ה, אזי הוא מוחל וסולח ומעביר מלמעלה את רושם העוון, ודוחה את המלאך הרע למטה. אך בכל אופן אין העון נמחל מנשמת האדם, עד שיעשה תשובה שלימה כנגד העבירה, ורק אז נמחל לו, והמלאך הרע שנברא מייסר את האדם בסוד "תְּיַסְּרֵךְ רָעָתֵךְ".

ועל ידי זה יובן, כאשר אמר דוד המלך אמנם חטאתי נגד השם, אז מיד אמר: הקב"ה העביר חטאתך לא תמות, ולא אמר מחק חטאתך, רק העביר חטאתך, העביר אותה מלמעלה למטה. ולכן אחרי כן נענש דוד המלך בייסורים עד שנמחק העוון.

וזהו יסוד גדול בחיי האדם. גם כאשר האדם עושה תשובה, הוא צריך למחוק את העוון גם בעולם הזה וזה על ידי תשובת המשקל. ולכן גם כשאדם עשה תשובה ומתרצה עם קונו, צריך לעשות תיקון בעולם הזה, איש איש כפעולו. ואם על החטא שחטא, זה חטא שעונשו ותיקונו ייסורים, יקבל על עצמו צרת הרבים ויתייסר כצרתו ממש, וזה ימתק מעליו ייסורים.

וכאשר האדם רואה שאדם בא ורודף אותו ומייסר אותו, ידע בנפשו האדם שהוא רק שליח, וכמה שיפעל כנגד האדם או להניא את האדם, הוא מפסיד את זמנו. צריך האדם לדעת שחטא בחטא מסוים, ומהחטא הזה נברא מלאך רע, והוא מתעבר באדם שמייסר אותו.

וכדי למנוע ולעצור את הייסורים, יפשפש במעשיו מה החטא שגרם לו הצרה והבעיה, ויעשה על זה תשובה ויקבל על עצמו קבלות, וכך ממית את המלאך שהתעבר באדם שמייסרו, וכך מתקן את מעשיו בלי צרות ובעיות ותשובתו שלמה מעם השם יתברך.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully