וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנימציה אקטואלית: ההלכות הקריטיות שאתם חייבים לדעת

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 19.8.2021 / 8:59

בחודש אלול נהגו לבדוק את התפילין והמזוזות - אבל לא רק. צפו בסרטון האנימציה של הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, שמסביר כי מעבר לבדיקת התפילין והמזוזות - ישנם כמה דינים שאתם חייבים לדעת

חודש אלול כבר כאן ועמו הגיעו מנהגים מיוחדים, כגון אמירת סליחות ותקיעת שופר.

אחד הדברים שכדאי לשים לב אליו הוא המנהג של אנשי מעשה לבדוק את התפילין והמזוזות בחודש זה (קיצור ש"ע סי' קכח, ג). ולכן מלבד החשיבות שיש בנתינת התפילין והמזוזות לבודק מומחה, נעשה אנו סריקה מהירה של כמה נקודות חשובות שכל אחד יכול לבדוק בעצמו בענין מצות התפילין.

הרבה טועים בחושבם שהעיקר במצוות תפילין הן הפרשיות שבתוך הבתים ולכן אין הם שמים לב אל הבתים החיצוניים, וזו טעות, כיון שכשם שאם הפרשיות הינם פסולות כמו כן הבתים, ולא רק הבתים אלא גם הרצועות, ואזי האדם המניחם על ראשו וידיו - נחשב כאילו הניחם בקופסה ואין הוא יוצא ידי חובת המצוה כלל, וכמו כן ברכותיו על התפילין נחשבות הם כברכות לבטלה.

ולכן, ראשית יש לבדוק שהרצועות הינן שחורות לחלוטין והצבע השחור לא דהה - מה שיפסול את התפילין מכשרותם, כמו כן, יש לראות שהצבע השחור אינו מתקלף מפני שישנן רצועות שהשחרות שמעל הרצועות הם שכבה שאינה כשירה למצוה, ולכן אם שמים לב שהשחרות מתחילה להתקלף - כדאי להראותם לסופר סת"ם שיבחין אם אלו הן רצועות פסולות.

בווידיאו: כל מה שאתם צריכים לדעת על הלכות בדיקת התפילין והמזוזות/הרב שי טחן

לפעמים, מחמת הישנות - נוצר קרע ברצועות ואם אכן כן - יש להחליפם. שנית יש לבדוק שהבתים יהיו שחורים לחלוטין, וכמו כן שהינם ריבוע מדויק, שכן אם ריבוע הבתים אינו מושלם הרי התפילין פסולות. כיון שהבית של ראש מחולק לארבע בתים ומצוי מאוד שאותם בתים מתחילים להתרחב ולהפרד מה שגורם לעתים לאבד את דין הריבוע המדויק.

בנוסף חשוב מאוד לדעת שיש מקום מדויק להניח את התפילין ואם אדם לא מניחם במקומם אף שהתפילין מהודרות בתכלית ההידור - ההנחה אינה כשירה ואין הוא מקיים בזה את המצוה.

מקום הנחת התפילין של ראש הוא מעל המקום בו מתחילות השערות לצמוח, וזה כולל את כל חלקי התפילין גם את החלק התחתון הרחב הנקרא תיתורא, ולכן יש לראות שהרצועות לא התרחבו והתפילין של ראש מחמת כן יורדות מתחת למקומם הכשר, ואם אכן כן יש להקטין את היקף הרצועות. בעקרון עדיף שהבתים יעלו מעט יותר מעל המקום בו מתחילות השערות לצמוח כדי שתהיה וודאות שהם לא ירדו לכוון המצח כלל.

בתפילין של יד יש לוודא שמניחים אותם במקומם הנכון, כלומר שיש להרחיק אותם כמרחק שתי אצבעות מהמרפק כדי שהם יהיו על המקום הטופח שביד מקום השריר, יש למדוד כן בזמן שכופפים את היד כנגד המרפק. כמו כן יש להטות את התפילין מעט כלפי הלב.

יהי רצון שבזכות מצות הנחת תפילין כשרות נזכה להכתב ולהיחתם בספר החיים והשלום.

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • תפילין
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully