וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרת המוסר של הרב פינטו: "חרבו של מלאך המוות עדיין שלופה"

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 13:36

ראש השנה בפתח ובעקבות עוד שנה מורכבת, שיגר האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, אגרת ארוכה לתלמידיו, עם התייחסות לכל מה שאירע ולמה שעוד עתיד לבוא. הנה דבריו המלאים

שנה מורכבת וקשה עברה על העולם כולו. אסונות, מגפת הקורונה, מלחמות ועוד. כעת, שבועיים ימים לפני ראש השנה - זה הזמן לחשבון נפש ולתשובה.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, ראש אבות בתי הדין במרוקו, שיגר לתלמידיו אגרת מרגשת שמתייחסת לשנה החולפת ולמה שצפוי לקרות: "האומנות של היצר הרע להסית את האדם מהעיקר ולקחת את האדם לטפל, משום שהיצר הרע יודע שאם אנשים יתרכזו בעיקר מיד ישובו מדרכם ויעשו תשובה", כתב בראשית דבריו.

"לכן", הסביר הרב פינטו, "כל פעם שיש זמן שהאמת ניראת גלויה לעין, מיד היצר הרע עושה כל מה שאפשר להסית את האדם מהעיקר ולהיות טרוד ועסוק בטפל. ולכן אחד מן השמות של היצר הרע הוא חמסן, ודרשו רבותינו חמסן, מלשון חמישית הטעם. האדם רואה בעצת היצר הרע רק חמישית מהטעם של המצב האמיתי, והאדם כך שקוע בכל הדברים הלא רצינים ומניח את העיקר".

"ומתי שעובר הזמן המיועד לתשובה והתבוננות, מיד האדם מתעורר ומבין את ההפסד הגדול שהפסיד בזה ששׂם את כל כוחו ושכלו ומרצו במקום הלא נכון. על האדם לברור בין העיקר לטפל, בין האמת לשקר, בין השחור ללבן ולדעת לחשוב נכון על הדברים ולקרוא את המצב בצורה נכונה".

הרב פינטו. שובה ישראל,
אגרת המוסר של הרב/שובה ישראל

על השנה החולפת כתב הרב פינטו: "הנה עוד שנה מגיעה לסיומה וראש השנה ממשש ובא. עוד שנה ששום בר דעת ככל שיהיה חכם ומשׂכיל, לא יכול בשכל בריא ואמיתי להסביר את כל מה שחלף ועבר על העולם בכללות ועל האדם בפרטיות".

"וכשנתעמק מה יצא לנו בידים שלנו בחלוף השנה, עם מה אנו באים ליום הדין הגדול והנורא, ההשגים הרוחניים הכללים היו צריכים להיות הרבה מאוד יותר ממה שהעולם מחזיק בידו", כתב האדמו"ר.

"אנו נכנסים לשנה עם עולם מפורד, מסוכסך, בחוסר הבנה, בחוסר ידיעה ובחוסר ביטחון. והבלבול הזה גורר אחריו המשך של הידרדרות חמורה במצב הקיים, אחרי כל מה שהעולם עבר", הוסיף.

תפוח בדבש ורימון, ארוחת ראש השנה. ShutterStock
מה צפוי לנו השנה?/ShutterStock

ומה צפוי לנו? הרב פינטו מסביר שברגע שמידרדרים - אין לדבר סוף: "העולם היה צריך להיות במקום אחר בבין אדם לחברו ובבין אדם למקום, וזה שלא חיפשנו ומיששנו בדרכינו, אנחנו קוראים ומזמינים צרות ובעיות חדשות, וזה שאלה של ימים, שבועות, שהעולם יכנס מדחי לדחי, כי ברגע שנכנסים להידרדרות לתהום, אין מעצור להידרדרות ולנפילה".

לדברי ראש אבות בתי הדין במרוקו: "אם לא נדע מיד לברר ולהבהיר את הדברים ולדעת שהיצר שהוא חמסן ונותן לנו לראות חמישית הטעם מצליח בדרכו, אנו בפתח של עולם לא יציב ומציאות לא בריאה, שיכולה ברגע להביא את העולם לאסונות קשים ומרים, ועלינו להיות אחראים כל אחד לעצמו ולסביבתו ולא להתעלם, אלא לעורר את הסובבים אלינו לפני שנכנס למקום שהיציאה ממנו קשה ביותר".

"על כל אדם לקבל על עצמו קבלות רוחניות, שזה הזמן לשוב אל השם ולהבין על מה כל הרעה הזאת באה לעולם. "אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק" יותר דיבוק חברים, לחזק את דרך השם, לחזק את כבוד שמים, להרבות בתפילות ובצדקות ובקביעת עיתים לתורה, שכל חיינו יהיו סביב התורה הקדושה ורק כך נמתק את הדינים וניכנס ליום הדין, שבו הכל יבחן בשמים מהראשית איך תראה השנה הבאה עלינו לשלום, האם שנה מתוקנת או ח"ו עדין שנה שרעה רודפת רעה וצרה רודפת צרה".

לסיום הוסיף כי "חרבו של מלאך המוות עדין שלופה, והיא פעם באה בצורת מגפה ופעם באה בצורת מלחמה ופעם באה בצורת אסונות. חובה עלינו למתק את הדינים ולהחזיר את חרבו של מלאך המוות לנרתיקה, וזה רק על ידי שנוריד רחמים מהשמים ונמתק את הדינים, כך יאמר הקב"ה די לכל צרותינו".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully