וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנימציה אקטואלית: אומרים סליחות? חשוב שתשימו לב לזה

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 26.8.2021 / 12:02

במוצאי השבת יחלו האשכנזים לומר סליחות. הספרדים החלו כבר בתחילת חודש אלול. צפו בסרטון האנימציה של הרב שי טחן - ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, שמסביר כי מעבר לאמירת סליחות, יש לשים לב לכמה נקודות חשובות

בווידיאו: אנימציה אקטואלית - דיני אמירת סליחות/הרב שי טחן

נקבע שבחודש אלול אומרים סליחות, ולכן עם ישראל קם בהמוניו בהשכמה לבית הכנסת לקרוא לאלוקיו. אלא שיש כמה נקודות שכדאי לשים לב אליהם וננסה לנקוט כמה מהם:

בעת אמירת עננו יש לומר את הנו"ן בצורה רפויה שאז המשמעות שאנו מבקשים מן הבורא שיענה לנו בבקשתינו, אבל אין לומר עננו בנו"ן גדושה שאז ח"ו משמעות הלשון הוא עינוי דהיינו שאנו מבקשים שיענה אותנו, ולכן יש לדקדק בזה מאוד. וכמו כן כשאומרים דעני לעניי ענינן יש לומר בנו"ן רפויה.

דבר נוסף נמצא כשמזמרים קטעים מסוימים בסליחות לפעמים מחמת הניגון התיבה מתחלקת לשתים, מה שגורם שהדבר יאבד את המשמעות וכמו כן יש להקפיד כששרים "לובש צדקות" מתחילים ואומרים לו...לו...לובש צדקות, מה שנשמע כאילו אומרים על הקב"ה לא לובש צדקות ח"ו, או במה ששרים "רחום וחנון" מתחילים רה...רה...רחום וחנון, מה שנשמע כאילו אומרים רע ח"ו.

כמו כן יש להיזהר שלא לכפול פסוק "שמע ישראל" פעמים ברצוף שעל זה אמרו חז"ל שמשתיקים אותו שנשמע כאילו מתפלל לשתי רשויות. (ש"ע סי' סא סעיף יא).

אנימציה אקטואלית - סליחות. מסך,
כל מה שצריך לדעת/מסך

כשאומרים י"ג מדות רחמים, אל מלך יושב על כסא רחמים...וירד ה' בענן ויתיצב עמו שם ויקרא בשם, ה' ושם נאמר, יש להפסיק בין התיבות "ויקרא בשם" ותיבת ה'. וכן בהמשך: ויעבור ה' על פניו ויקרא: ה' ה', יש להפסיק בין ה' הראשון לשני, ודבר זה חמור מאוד ע"פ הקבלה ולכן יש להקפיד להפסיק מעט בניהם. (בן איש חי כי תשא אות יא).

כשאומרים 'עננו אלהא דמאיר עננו' אין להוסיף תואר רבי ולומר רבי מאיר אלא דוקא אלהא דמאיר. (חזון עובדיה, ימים נוראים עמוד יז).

כשמסיימים הנוסח של "בטרם שחקים וארקים נמתחו" יש להפסיק אחר שאומרים "ואחריו לא יהיה" לפני שמתחילים 'אחד אלוהינו', שאם לא כן הרי זה נשמע כאילו משפט אחד שנשמע כחירוף וגידוף כלפי מעלה. (ילקוט יוסף).

בנוסח "יה, שמע אביונך" אומרים יה-עם ממעמקים, יזהר שלא לבלוע את הה"א ולומר ים ממעמקים, וע"ז הדרך ידקדק בהרבה מקומות לא לשגות באמירת הסליחות.

וכדאי מאוד לסיים בהזהרת הרב חיד"א שהובאה בחזון עובדיה (עמוד כ): שאלו שאונסים עצמם מן השינה ובאים לבית הכנסת להשמיע במרום קולם בקול רנה, ואומרים הסליחות בקול רם ונשא כדרך ששרים פיוטים ונגינות הרי הם כיורשים תרתי גהנם, שמאבדים שינתם ללא תועלת, ואדרבה יוצא שכרם בהפסדם, כי הלא זה שמם "סליחות" ולא "צעקות".

יהי רצון שכולנו נזכה להחתם בספר החיים והשלום.

הרב שי טחן, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • סליחות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully