וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודו שלא ידעתם: זה הדבר המדהים שתקבלו בסוכות

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 19.9.2021 / 12:12

אפילו בלא כוונה מיוחדת, עצם הישיבה בסוכה מעניקה לנו מצווה גדולה. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר על כך בשיעורו בעזרת סיפור על יוסף משיתא, הרומאים שבזזו את בית המקדש וחזרה בתשובה

ערב חג הסוכות, האדמו"ר הרב פינטו - ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר את מעלתה העצומה של הסוכה, שעצם הכניסה והישיבה בה - אפילו בלא כוונה מיוחדת, מעניקה לאדם מצווה גדולה ביותר.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

צריך לדעת שהמעלה של הסוכה היא מעלה מיוחדת ביותר. כל מצווה שהאדם עושה הוא צריך להתכוון לעשות את המצווה, אבל בסוכה גם אם האדם לא התכוון לעשות את המצווה, הוא מקבל שכר וזה משפיע עליו השפעה עצומה.

וכך כל דבר של קדושה. דברים של קדושה אפילו שאדם לא תכנן לעשות אותם, עצם זה שהוא בתוך הדברים שבקדושה יש להם כוח והשפעה גדולה על האדם.

כמו שהמדרש מספר (בר"ר סה, כב) על יוסף משיתא, מתי שהרומאים החריבו את בית המקדש הם רצו שיהודי יכנס ראשון לבית המקדש לבזוז את בית המקדש ואחריו יכנסו כולם. אמרו לכל היהודים מי רוצה להיכנס ראשון לבית המקדש והדבר הראשון שהוא ירצה לקחת שיקח, אבל שיוביל את כל החיילים הרומאים. היה אדם שקראו לו יוסף משיתא שהיה רשע גדול ואמר לרומאים שהוא יעזור להם להיכנס, הלך יוסף משיתא בראש החיילים הרומאים והתחילו לבזוז את בית המקדש, ראה שם את המנורה ולקח אותה ויצא.

סוכות 2023 - בניית סוכה ממנהגי החג. ShutterStock
שבו בסוכה/ShutterStock

מתי שיצא, אמרו לו הרומאים המנורה זה דבר חשוב לאנשים חשובים ואתה לא מספיק חשוב, אל תיקח את המנורה תיכנס שוב ותיקח משהו אחר. אמר להם יוסף משיתא לא די שהכעסתי לאלהי פעם אחת, אלא שאכעיסנו פעם שנייה? אני לא נכנס. אמרו לו הרומאים שאם לא יכנס יהרגו אותו, אמר להם שיהרגו אותו והוא לא יכנס שוב, אומרים חז"ל שהרגו אותו ביסורים גדולים ולא הסכים להיכנס.

שואלים המפרשים: מאיפה היה לו כוח לעמוד ככה בעינויים, הרי כבר הוא בגד בהשם ונכנס ועזר לרומאים להיכנס, אז מדוע בפעם השנייה לא רצה?

אלא עונים המפרשים: פעם אחת שנכנס לבית המקדש השפיעה עליו כבר השפעה גדולה לחזור בתשובה, הכוח של הסוכה משפיע כמו ההשפעה שהייתה על יוסף משיתא כשהיה בבית המקדש. אפילו שאדם לא כיוון ולא חשב ולא כלום, בפעם הראשונה שכבר נכנס לסוכה יש לסוכה השפעה חזקה ורוחנית על האדם שאין לה שני. כך גם בכל דבר של קדושה, גם אם האדם לא תכנן יש לו שכר גדול.

אבל בלימוד התורה יש הבדל גדול, אדם שלומד תורה שבכתב גם אם לא כיוון מקבל עליה שכר, אדם שלומד תורה קורא תהלים או נביא גם אם לא כיוון, מקבל שכר. בתורה שבעל פה אדם צריך לכוון לפני שהוא לומד ולהבין מה שהוא לומד, כי אם הוא לומד בלי לכוון, יש בעיה בלימוד הזה שהוא לומד וכך מובא בשו"ע הרב (הל' ת"ת) שאם מוציא בשפתיו אע"פ שאינו מבין פירוש המילות מפני שהוא עם הארץ, הרי זה מקיים מצווה ולמדתם. במה דברים אמורים, בתורה שבכתב. אבל בתורה שבעל פה, אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב הלימוד כלל.

אדם צריך לדעת כל תורה שבכתב, קריאת התורה קריאת תהלים, קריאת ספר דברים, עצם זה שהאדם גורס הוא כבר מקבל שכר על כל קריאה אפילו בלי הבנה. תורה שבע"פ, אדם שלומד גמרא הוא כבר צריך להבין מה שהוא לומד וגם אם הוא לא מבין הוא יקבל על זה שכר, כי לעתיד לבוא כשהמשיח יבוא או כשהאדם עולה לשמיים, כל הדברים שלמד ולא הבין בעולם הזה מסבירים לו אותם בבית דין של מעלה.

אבל בכל אופן, אדם שנכנס לסוכה גם אם הוא לא מבין, השכר שהוא מקבל הוא שכר גדול ביותר, לכן יש כוח גדול בעצם ההימצאות בסוכה והשפעה רוחנית גדולה ביותר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully