וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחיטה היהודית: דאגה בעקבות ההחלטה החמורה של בית המשפט הבלגי

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 13:15

בית המשפט לחוקה בבלגיה יישר קו עם החלטת בתי הפרלמנט במדינה, לפיה תיאסר שחיטה יהודית כשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה. הגר"פ גולדשמידט, נשיא "ועידת רבני אירופה", הגיב: "מנהיגי אירופה אומרים שיילחמו עבורנו, אך לא מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו"

בית המשפט לחוקה בבלגיה דחה את עתירת הקהילה היהודית כנגד החלטת בתי הפרלמנט במחוזות וולניה ופלנדריה מלפני כשנתיים וחצי, וקבע כי "החלטות הפרלמנטים הבלגיים בנושא שחיטה כשרה חוקיות ואינן נוגדות את החוקה הבלגית. חל איסור לבצע שחיטה כשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה שבבלגיה".

בעקבות העברת החוק נגד השחיטה בשני המחוזות בבלגיה, עתרה הקהילה היהודית בראשות רבה של בלגיה ונציג "ועידת רבני אירופה" במוסדות האיחוד האירופי, הרב אברהם גיגי, לבית המשפט החוקתי במדינה, בטענה כי חקיקה זו נוגדת את החוקה הבלגית והאירופית. בית המשפט לחוקה, בצעד תקדימי, העביר את חלקה של העתירה בנוגע לחוקת אירופה לבית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג.

לפני כעשרה חודשים פסק בית המשפט בלוקסמבורג כי החלטת הפרלמנט הבלגי לאסור שחיטה כשרה בשני מחוזות במדינה, וולוניה ופלנדריה, אינה נחשבת לפגיעה בחופש הדת על פי חוקת האיחוד האירופי והן תקפות וחוקתיות.

ביום חמישי בית המשפט לחוקה בבלגיה החליט ליישר קו עם החלטת הפרלמנטים, לפיה חל איסור לבצע שחיטה כשרה במחוזות וולוניה ופלנדריה וקבע כי אין באיסור שום פגיעה בחופש הדת על פי החוקה בבלגיה, שכן אם היהודים חפצים בשחיטה עצמאית עליהם לשחוט תוך הימום הבהמה, עובדה הנוגדת את ההלכה היהודית.

נשיא הפרלמנט האירופי הנבחר עם משלחת בראשות הרב גולדשמידט. אלי איטקין,
מבטיחים להמשיך במאבק לשינוי ההחלטה. נשיא הפרלמנט האירופי הנבחר עם משלחת בראשות הרב גולדשמידט/אלי איטקין

נשיא "ועידת רבני אירופה" ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט, אמר: "למרות שאנו מאוכזבים מפסיקת בית המשפט, אנו בהחלט לא מופתעים. פסיקה זו מאשרת את האיסור על שחיטה דתית ומעמידה את בלגיה עם אותן מדינות מעטות אחרות שאיסורן על שחיטה נובע מהתקופה הנאצית".

עוד הוסיף הגר"פ גולדשמידט: "הסרת היכולת של הקהילה היהודית להיות עצמאית מעבירה מסר ברור לגבי האופן שבו רואים את יהודים בבלגיה וכיצד השלטונות רואים את עתידם. ההשפעה היא עצומה ומזיקה ליהודי בלגיה במיוחד, אך יש לה השלכות גם לאירופה כולה. חדשות לבקרים אומרים לנו מנהיגי אירופה שהם יילחמו בנחישות כדי שהקהילות היהודיות יחיו ויצליחו באירופה, אך הם אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות. אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד, מערכת החוק הנוכחית אינה משקפת זאת, ויש לבחון אותה בדחיפות.

כעת, כשהסתיים ההליך המשפטי, אנו מקווים כי חברי פרלמנט ינהלו קשר משמעותי עם הקהילות הדתיות, ותקוותנו היא שיהיה ניתן לאפשר את הליך השחיטה בבלגיה בקרוב. אנו נמשיך לעבוד שכם אל שכם עם נציגי הקהילה היהודית הבלגית כדי להציע את תמיכתנו בכל דרך שנוכל ולהוקיר את העבודה שהשקיעו בניסיון לבטל את האיסורים הללו בשלוש השנים האחרונות", הוסיף.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully