וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקורת הנוקבת של הרב שטרנבוך: "עמי ארצות!"

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 8:23

ראב"ד "העדה החרדית" מחה על כך שתלמידי ישיבה יוצאים מלימודיהם ללא ידע מספק בתורה: "יש לעורר אודות מה שהורגלו בני הישיבות בדור האחרון", אמר. "זה בעוכרינו ומעכב את צמיחתם לתלמידי חכמים מופלגים"

ראב"ד "העדה החרדית" הרב משה שטרנבוך. יח"צ,
הרב משה שטרנבוך/יח"צ

הגאון רבי משה שטרנבוך, המשמש כראש ישיבה וכראב"ד "העדה החרדית", השמיע דברי ביקורת על כך שישנם תלמידי ישיבה שיוצאים מהישיבה לאחר תום שנות לימודם כשהם "עמי ארצות" כלשונו וללא ידיעת התורה באופן מספק.

בראשית דבריו אמר כי "יש לעורר אודות מה שהורגלו בני הישיבות בדור האחרון ללמוד רק מעט דפי גמרא". את הדברים השמיע בכנס "ושיננתם" והוסיף: "עד שבחור יוצא מהישיבה לנישואיו כעם הארץ ואין בידו ידיעה במרחבי הש"ס. דבר זה עומד בעוכרינו היום ומעכב את גדילתם וצמיחתם של בני הישיבות לתלמידי חכמים מופלגים וחובת הראשי הישיבות לרומם את הבחורים ולהכניס בליבם שאיפות של גדלות להיות בקיאים במרחבי הש"ס ולראות שילמדו על כל פנים בסדר בקיאות כמה דפים בשבוע".

הרב שטרנבוך הסביר את דבריו על פי מעשיות על גדולי ישראל זצ"ל: "הגאון מטשעבין זצ"ל סיפר לי שבצעירותו כשהיה בגליציה חינכו כל בחור להיות בקי בש"ס, ומתוכם יצאו בסוף כמה בקיאים בש"ס, ובכל מקרה גם מי שלא יצא בקי בש"ס השתוקק מאוד למושגים של גדלות לדעת ש"ס. אבל היום מעיקרא אין מחנכים את הבחורים להיות בקיאים בש"ס, ומחמת זה אין מצויים היום מתוך בני הישיבות מספיק גדולי תורה אמיתיים, כי מעיקרא אין מחנכים את הבחורים להיות גדולי תורה אמיתיים המלאים בש"ס ובפוסקים".

עוד סיפר ראב"ד "העדה החרדית": "האדמו"ר מגור בעל ה"בית ישראל" זצ"ל סיפר לי, שלמד עם אביו את כל הש"ס עם רש"י מגיל ט"ז עד גיל י"ח, ואמר שיש להחזיר עטרה ליושנה ולראות שכולם יעשו כן וילמדו ש"ס כולו בגיל הבחרות".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully