וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרתק: הנשק הסודי שמחולל פלאים במלחמה

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 10:07

מפרשת השבוע, פרשת לך לך, אנו יכולים ללמוד כי היכולת של אברהם אבינו להתמודד עם עשרת הניסיונות שהקב"ה העביר אותו נבעה מההבנה שלו שלכל "מלחמה" צריך לגשת עם כלים אחרים, כי היא שונה מהקודמת. קראו את דבריו של הרב פינטו בנושא

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת לך לך, בה התורה מספרת לנו על הניסיונות שהעביר הקדוש ברוך הוא את אברהם אבינו. מהניסיונות הללו אנחנו שואבים עד היום כוחות נפש להתמודד עם האתגרים שהחיים מביאים לנו.

האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר כיצד ניתן ללמוד מאברהם אבינו לחיי היום יום של כולנו.

וכך כותב האדמו"ר הרב פינטו:

אם נתבונן בכל העשרה ניסיונות הקשים והקיומיים שעבר אברהם אבינו ועמד בכולם בעוז ותעצומות, ננסה להבין מהיכן היו לאברהם אבינו את הכוחות האלו ומה היה הסוד שלו לעבור את הניסיונות הקשים האלו?

אז אולי אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, התורה הקדושה אומרת לנו (דברים כא, י) "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ" יותר נכון היה לומר כי תבוא למלחמה על אויבך או כי תהיה לך מלחמה עם אויבך, מה הפירוש "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ"?

Караваджо - Жертвоприношение Исаака, 1598 год. Creative Commons
איך אברהם אבינו עמד בכל הניסיונות?/Creative Commons

אלא צריך לבאר ולומר יסוד גדול, כל אדם עובר עשרה ניסיונות וכל ניסיון הוא ניסיון אחר, האנשים נכנסים מניסיון אחד לניסיון אחר והם חושבים שעם אותם כלים שעברו וניצחו את הניסיון הקודם, הם ינצחו את הניסיון השני. למשל כשהקב"ה אמר לאברהם אבינו "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ" הניסיון היה לעזוב את המשפחה, את הבית וללכת למקום אחר, זה ניסיון שצריך בשבילו כלים מסוג מסויים. הניסיון הבא של אברהם אבינו היה להתיישב בארץ ישראל ובשבילו צריך כלים אחרים.

בכל ניסיון, הכוחות נפש והתעוזה שצריך כדי להתמודד איתו הם אחרים. רוב העולם כשמתמודדים עם ניסיון הם בונים לעצמם כלים איך להתמודד עם הניסיון, ומתי שנגמר הניסיון ונכנסים לניסיון אחר, הם באים עם אותם כלים שניצחו בניסיון הקודם ומנסים עם אותם כלים לנצח את הניסיון השני. אבל שם הם נכשלים ושם הם נופלים, כי בכל ניסיון הכוחות נפש והמחשבה, הבטחון והראיה של האדם על החיים צריכה להשתנות מהקצה אל הקצה.

אדם שרוצה לקחת מהניסיון הקודם את הכוחות נפש שהוא בנה בניסיון הקודם ולהתמודד עם הניסיון החדש, הוא בוודאי ייכשל באותו ניסיון. לכן האדם צריך תמיד להסתכל על החיים בצורה מחודשת, כל הזמן להסתכל על הניסיונות וההתמודדויות של החיים בצורה מחודשת ולא מה שניצחתי אתמול, אני אנצח היום. מה שחשבתי אתמול, זה מה שיעזור לי למחשבות של היום. כל יום המחשבות משתנות, כל יום היצרים משתנים וכל יום ההתמודדויות משתנות, המלחמה של אתמול היא לא המלחמה של היום. הנשק שאיתו נלחמנו וניצחנו, זה לא הנשק שאיתו היום נילחם וננצח.

"כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה" כל יום זו יציאה חדשה למלחמה. אברהם אבינו בעשרה ניסיונות, כל יום התמודד עם ניסיונות חדשים, עם ראיה חדשה ומחשבה חדשה. מי שכך מסתכל על החיים בוודאי ינצח את הניסיונות. אבל מי שכל יום מסתכל על הכוחות שיש לו ועם אותם כוחות מנסה ללכת ולהמשיך בחיים בהתמודדויות החדשות, בוודאי יכשל ולא יצליח ולא יעלה בידו כלום. זה היה הסוד שאברהם אבינו בכוחו עבר את העשרה ניסיונות וניצח אותם.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully