וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת מעגל: היפני שהציל מאות תלמידי ישיבה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 12:46

בירושלים נחנכה כיכר על שמו של חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהארה, דיפלומט יפני שהוצב בליטא בתחילת מלחמת העולם השנייה ובניגוד להוראות הממונים עליו, סייע בהוצאתם מהמדינה של אלפי יהודים, כולל כ-300 תלמידי ישיבת מיר

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, חנך כיכר על שם חסיד אומות העולם ומציל ישיבת מיר, צ'יאונה סוגיהארה, דיפלומט ששירת בקונסוליה היפנית בקובנה שבליטא בזמן מלחמת העולם השנייה וסייע בהנפקת ויזות ליותר מ-2,150 יהודים, בהם כ-300 תלמידי ישיבת מיר.

הטקס התקיים במעמד קואיצ'י מיזושימה, שגריר יפן בישראל, יושיהיקו היגוצ'י, נספח התרבות בשגרירות יפן בישראל, ניצולי שואה ומכובדים נוספים. הכיכר ממוקמת בשכונת עיר גנים, בין רחוב קוליץ ורחוב פנמה.

סוגיהארה שימש בתפקידו כסגן הקונסול בקובנה שבליטא החל משנת תרצ"ט. בשנת ת"ש נכבשה ליטא על ידי ברית המועצות וכל הדיפלומטים התבקשו לעזוב את המדינה. באותה העת, החלו יהודים להידפק על דלתות השגרירויות במטרה לקבל אשרות שיאפשרו להם לעזוב את ליטא. אשרות אלו עלו הון עתק ועל כן התקשו יהודים רבים להשיג את הכרטיס היחיד אל החופש.

במסגרת תפקידו, טרם עזב את ליטא, פעל סוגיהארה להנפקת אשרות תוך הפרה של הוראות הממונים עליו והנפיק יותר מ-2,150 אשרות על פני כחודש וחצי. על פי ההערכות, הצילו אשרות אלו אלפי יהודים שקיבלו את המסמך המיוחל ויצאו דרך רוסיה אל ארצות שונות, בטרם נכבשה ליטא על ידי גרמניה הנאצית.

כיכר על שם צ'יאונה סוגיהארה. יח"צ,
הכיכר החדשה בירושלים/יח"צ

עולם התורה מכיר טובה מיוחדת לדיפולמט היפני, משום שבין הניצולים היו 300 תלמידי ישיבת מיר, שהצליחו להימלט מקובנה אל גבולות יפן הודות לאשרות והקימו משכן זמני בשנגחאי, שהייתה תחת כיבוש יפני. סיפורים רבים נודעו בעולם התורה על שנות מסירות הנפש והלימוד המעמיק של מאות התלמידים בחום הנוראי של יפן, תוך מציאות מעורפלת וחוסר ודאות באשר לשלומם ולשלום יקיריהם.

לאחר המלחמה עברו תלמידי הישיבה לארצות הברית ולישראל והצליחו להקים את משכנה המוכר של ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים ובברוקלין, ניו יורק. מבין ניצולי ישיבת מיר היו גם הגאון רבי חיים שמואלביץ, הגאון רבי יחזקאל לוינשטיין, הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין ועוד גדולי תורה נודעים, שיצקו אחר כך את יסודות בניין עולם התורה בארץ ובעולם.

בשנת תשמ"ה קיבל סוגיהארה הוקרה על מעשיו והוכר כחסיד אומות העולם על ידי מדינת ישראל. שנה לאחר מכן הוא מת בגיל 86 והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. את הבקשה להנצחתו של סוגיהארה בירושלים הגישו בני משפחות הניצולים.

ליאון אמר בטקס: "זהו הטקס הכי מרגש שהשתתפתי בו בחיי. הוא מזכיר לנו שלעולם אי אפשר לדעת את תוצאות המעשים שלנו בעתיד. בזכות אדם אחד, חסיד אומות העולם, צ'יאונה סוגיהארה, זכתה ירושלים להתפאר במגדלור של ישיבת מיר, שבימים אלו אנו מציינים עשור לפטירת ראש הישיבה האהוב הגאון רבי נתן צבי פינקל זכר צדיק לברכה. סוגיהארה עשה כל שביכולתו ופעל ללא לאות להצלת יהודים מציפורני הנאצים, מעשים אשר עלו לו במחיר אישי לא פשוט. המעט שיכולה לעשות העיר ירושלים למענו של סוגיהארה, היא להנציח את שמו לאות הוקרה על מעשיו הנעלים".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully