וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור הלא ייאמן של "כינוס השלוחים" העולמי

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 13:50

איך נוצר מוסד השלוחים ומדוע, איפה הם נמצאים כיום ברחבי העולם, איך מתקבלים להיות אחד השלוחים ומי יושב בשורה הראשונה בתמונת הענק המסורתית בכינוס שנערך בניו יורק? לקראת האירוע השנתי, הנה כל מה שצריך לדעת

בעוד כשבוע וחצי יחל כינוס השלוחים העולמי של שליחי הרבי מליובאוויטש, המשמשים כיום כמנהיגי הגלובוס היהודי.

בשל מגיפת הקורונה, שעדיין ממשיכה להפיל חללים ברחבי העולם, הודיעו בימים האחרונים מהמטה העולמי של חב''ד כי תכנית הכינוס משתנה וכי לא תתקיים התמונה המסורתית של שלוחי חב"ד על רקע מרכז חב"ד העולמי 770 המפורסם, וסימן שאלה גדול מרחף על קיומו של מעמד ההצדעה (הבאנקעט) החותם את הכינוס ובו משתתפים כ-6000 שלוחים ותומכיהם.

לקראת פתיחת הכינוס המפורסם, זה הזמן להכיר עשר עובדות על מבנה הכינוס הנחשב לאירוע הגדול והמשמעותי בעולם של הנהגת יהדות התפוצות, ועל הסודות של מנגנון השליחות של חב"ד בעולם.

1. סיפור שלא ייאמן

זה סיפור שלא ייאמן, אבל עם מספרים ועובדות לא ניתן להתווכח: מאז הסתלקות הרבי מליובאוויטש, בשנת תשנ"ד - מספר ה"שלוחים" הוכפל פי ארבעה (!), כך שבעוד שבשנת תשנ"ד השתתפו בכינוס השלוחים העולמי כ-1,500 שלוחים - בכינוס הקרוב ישתתפו למעלה מ-6,000.

שלוחי חב"ד נוסעים למקום שליחותם עם "כרטיס לצד אחד". השליחות היא לכל החיים והם הופכים להיות חלק אינטגרלי מהקהילה המקומית התומכת בפעילותם.

2. איך הופכים להיות שליח חב"ד?

במהלך כ-20 הראשונות לנשיאותו של הרבי מליובאוויטש, הרבי בחר בעצמו את ה"שלוחים" והורה להם לנסוע למקומות השונים. עם התרחבות מפעל השליחות, קבע הרבי את היסודות והכללים לפיהם יעבוד.

בראש מפעל השלוחים העולמי עומד כיום הרב יהודה קרינסקי, מזכירו של הרבי מליובאויטש, ולצדו סגנו הרב משה קוטלרסקי, המנהל בפועל את כינוס השלוחים.

מנגנון דומה ועצמאי קיים בישראל ונקרא צעירי אגודת חב"ד ובראשו עומד הרב יוסף יצחק אהרונוב. מי שרוצה להיות שליח פונה לארגון ומבקש להצטרף ואם מתברר שהוא וזוגתו מתאימים, הם מתחילים ב"שרשרת החיול".

הרבי קבע מנגנון של "שליח עושה שליח": במסגרת זאת, שליח המופקד על עיר יכול למנות שלוחים נוספים בעירו, בכפוף ובאישור לשליח הראשי ומרכז השליחות של אותה מדינה; בסמכות של שליח המופקד על מדינה למנות שלוחים לערים ולאזורים במדינתו - הכל מכוח הסמכות שהאציל עליו הרבי עצמו.

גם היום, טרם צאתו של שליח לפעול במקום חדש, כותבים הוא והשליח הראשי שמופקד עליו מכתב בו מבקשים את ברכתו של הרבי, ומשגרים אותו לציון הקדוש שבקווינס בניו יורק.

3. מאיפה הכסף?!

העובדה הבאה היא בלתי נתפסת: שליח חב''ד איננו מקבל מימון מתנועת חב''ד. כל שליח צריך לדאוג לתקציב בית חב"ד של עצמו, באמצעות גיוס כספים ושותפות המקורבים הנמנים על קהילתו. השמועה אומרת כי קבוצת "גבירים" ביקשו שתהיה קופה מרכזית, שתממן את פעילות השלוחים בעולם והרבי שלל זאת על הסף באומרו כי המציאות בה הקהילה המקומית לוקחת חלק בהחזקתו של השליח ופעולותיו גורמת למעורבות אקטיבית ביותר של השליח בקהילה וגם של הקהילה בפעילות חב''ד. מסתבר שהקונספט עובד.

מימון הפעולות נעשה בעיקר על ידי תורמים מקומיים. כך תרומתם של המקומיים נשארת בקהילה - למען יהודי המקום.

4. איך התחיל מפעל השליחות?

השליח הראשון של הרבי מליובאוויטש היה החסיד מיכאל ליפסקר והוא נשלח למרוקו.

זמן קצר לאחר סיום השבעה על פטירת האדמו"ר השישי לבית חב''ד, שלח הרבי מכתב לחסיד בשם מיכאל ליפסקר בבקשה לקבל על עצמו שליחות מיוחדת ולנסוע למרוקו כדי לסייע לקהילה היהודית המקומית ולפתוח שם מוסדות חינוך. בחודשים הקרובים נשלחו למרוקו וטוניסיה שלוחים נוספים. למרות מחסומי השפה הראשוניים - החסידים היו אשכנזים שנולדו ברוסיה שדיברו רוסית ויידיש - תוך זמן קצר נוצר חיבור בין החסידים הרוסים ובין יהודי מרוקו.

בשנים שלאחר מכן, למרות שחסידות חב"ד מנתה אז מספר מצומצם של חסידים, הרבי קרא לכל חסידיו לצאת ל"שליחות". הוא הקדיש שיחות רבות לעניין, כשהוא מפציר בחסידיו להתעלם מהנוחיות והחיים הקלים שברוקלין מציעה ולצאת למקומות רחוקים כדי לסייע ליהודי נוסף.

"עליכם לקחת את מפת העולם, לחפש שם מקום בו עדיין אין שליח ולצאת לשם כדי להפיץ יהדות", אמר הרבי.

5. מה היקף השליחות של חב"ד כיום?

הפתגם הנפוץ אומר "בכל מקום שיש קוקה קולה יש חב"ד", אך כיום ישנם מקומות רבים אליהם קוקה קולה לא מגיעה, וחב"ד כן. ברחבי העולם ישנם כיום כ-6,000 זוגות בשליחות חב"דית, המפעילים 4,500 מוסדות ובתי חב"ד בלמעלה מ-90 מדינות. חוקרים ועיתונאים שכתבו על תופעת השליחות של חב"ד מציינים כי היקף המבנים ומוסדות התנועה הם בעלי ערך כלכלי של מאות מליארדי דולרים. כולם מסכימים כי מורשתו של הרבי מליובאוויטש ומפעל השליחות שלו גדל בקצב בלתי נתפס ובלתי מוסבר.

כינוס השלוחים של חב"ד. צעירי חב"ד,
כינוס השלוחים ב-2020/צעירי חב"ד

6. היכן בעולם יש הכי הרבה שלוחים?

המדינה עם היקף השליחות הגדול ביותר היא ישראל. עם למעלה מ-1,000 משפחות שלוחים וארגון מרכזי יעיל ומסודר בשם צעירי חב"ד, שלוחי חב"ד בישראל מצליחים להאהיב שם שמיים ועושים עבודה כמעט בלתי אפשרית במדינה בה פעילות דתית בבתי הספר הממלכתיים ומחנות צה"ל איננה אהובה על ידי רבים.

למרות הכל, ארגון צעירי חב"ד הינו מושא לקנאת סופרים בקרב כל ארגוני התשובה בארץ ובעולם, בזכות ההפקות שלו מעלון שיחת השבוע המפורסם ועד עשרות אלפי עזרי השליחות שהוא מפיק עבור השלוחים.

7. מה מטרתו של כינוס השלוחים?

בכל שנה, בתזמון מדויק של ערב ראש חודש כסלו, מתרחש בניו יורק אחד האירועים הגדולים והמושקעים ביותר בעולם היהודי: כ-6,000 שלוחי חב"ד מגיעים מכל קצות הגלובוס, ומתכנסים יחד לארבעה ימים של התוועדות אחים - הם משתתפים בשורת סדנאות מקצועיות, משתפים חוויות האחד עם רעהו ושואבים כוח לקראת שנה נוספת של פעילות יהודית חובקת תבל.

שיאו הרוחני של האירוע הוא ההשתטחות ההמונית על ציונו של הרבי מליובאוויטש - המְשַלֵחִ - בקווינס שבניו יורק. האירוע הזה נערך ביום שישי בבוקר וים של דמעות שוטף את בבית העלמין "מוניטיפיורי", מקום מנוחתם של האדמו"ר וחותנו - הרבי הריי"צ זי"ע.

שיאו הגשמי של הכינוס הוא מעמד ה"בַּנְקֶט", אירוע הצדעה ענק ומושקע שנערך בהאנגר אדיר ממדים על המזח בניו ג'רזי, שם נוטלים חלק, לצד השלוחים, מנהיגים ואילי הון מרחבי העולם התומכים בפעילותם של שלוחי חב"ד מסביב לגלובוס.

עיתוי הכינוס השנתי - ערב ראש חודש כסלו - נבחר לא בכדי: זהו התאריך שבו מציינים חסידי חב"ד את צאתו של הרבי אל החסידים בשנת תשל"ח, לאחר כחודשיים שבהם היה ספון בחדרו בעקבות התקף לב שפקד את גופו במהלך ה"הקפות" של שמחת תורה באותה שנה. נס ההצלה הזה מצוין בחסידות חב"ד בשורת אירועים, שבשיאם כינוס השלוחים העולמי.

8. איך מתנהל הסדר של התמונה העוצמתית של השלוחים?

התמונה של אלפי שלוחי הרבי אולי נראית כמו בליל לא מסודר של שלוחים, שכל מי שרוצה יכול להידחף אליה, אך מתברר שכלל לא. כדי להיכנס למתחם התמונה, עליך להיות מצויד בתג עליו מתנוסס השם ומקום השליחות שלך ותמונה שמאשרת שאתה הוא אכן האיש המופיע בתג. התמונה מסודרת היטב ויש מקומות שמורים לשלוחי חב"ד הראשיים בשורות הראשונות. בשורה הראשונה היוקרתית יושבים ראשי השלוחים בעולם וראשי מטה חב"ד העולמי בניו יורק ומסתבר שיש רק שליח ישראלי אחד שיושב בשורה הזו - הרב יוסף יצחק אהרונוב, יו"ר צא"ח וראש מפעל השלוחים בישראל.

9. מה היעד של מפעל השלוחים של הרבי?

הרבי אמר שמטרת מפעל השלוחים היא זירוז ביאת המשיח והכנת העולם לקראת הגאולה. הוא פירש את המובא בשם הבעש"ט, ששאל את המשיח "אימתי קאתי מר?" (=מתי יבוא האדון, המשיח) והשיבו "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה", שהכוונה היא כאשר תתפרסם תורת החסידות ויתגבר והעיסוק בה. לדבריו, אין צורך שהעולם כולו ילמד את תורת החסידות, ודי בכך שניתנת האפשרות המעשית לכל הרוצה בכך.

לפני 30 שנה בדיוק, בשנת תשנ"ב, נשא הרבי בפני השלוחים שיחה מכוננת הנלמדת מדי שנה על ידי השלוחים שוב ושוב. הרבי הכריז בנוגע לעבודת השלוחים כי "עבודת השליחות הסתיימה", וכעת נותר רק "להכין את העולם כולו לקבל את פני משיח צדקנו".

10. מדוע מפעל השליחות נתפס כמפעל הכי חשוב של הרבי?

כל מי שיכנס לחדרו הקדוש של הרבי יראה שעל השולחן הקדוש מונחים ארבעה כרכים בשם "ספר השלוחים". מדובר באלבום של תמונות צבעוניות מכל השלוחים ובני משפחותיהם ברחבי העולם, שיצאו לשליחות עד שנת תשנ"א. הכרכים מסודרים על פי מדינות: בכרך הראשון השלוחים מארצות הברית, בכרך השני השלוחים מישראל, בכרך השלישי מאירופה, דרום אמריקה, אפריקה ואוסטרליה, ובכרך הרביעי מופיעות השלמות.

בשיחה שמסר הרבי בכינוס השלוחים תשנ"א, אמר כי יש להדפיס ספר שיכלול תמונות של כל השלוחים ומשפחותיהם ואפילו ילדים קטנים. לפני שחלה השאיר הרבי על שולחן משרדו את ארבעת הכרכים, כאילו רימז מה "עומד על שולחנו" ומהו מפעל חייו, הכרכים מונחים שם עד היום ומספרים את סיפורם.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • חב"ד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully