וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להבליג על הכאב": נחשפו מכתבים שכתב מרן "החזון איש"

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 11:34

14 מכתבים של רבי אברהם ישעיהו קרליץ זי"ע נתרמו לספרייה הלאומית. תוכנם שופך אור על פן אישי בכתיבתו של פאר הדור וחושף צדדים פחות מוכרים שלו

14 מכתבים פרי עטו של מרן רבי אברהם ישעיהו קרליץ זי"ע, בעל "החזון איש", שיום פטירתו חל לפני מספר ימים, נתרמו לספרייה הלאומית. באחד מהם קובל על כוונת תלמידו להתגייס, אך מודה: "עשיר אני באהבת זולתי".

תוכן המכתבים, שמענם היה תלמידו של מרן "החזון איש" זצ"ל, צבי אריה יהודה, שופך אור על צד אישי בכתיבתו של פאר הדור. הרב ד"ר צבי אריה יהודה (1926-2014) נולד בירושלים והיה תלמיד קרוב של החזון איש משנת 1941 ועד ראשית שנות ה־50. הוא הוסמך לרבנות בישראל, ומאוחר יותר פנה ללימודים אקדמיים ושימש מרצה ללימודי היהדות בארה"ב.

המכתבים חושפים צד אישי ומוכר פחות של החזון איש, הרב אברהם ישעיהו קרליץ, מהמנהיגים הבולטים של היהדות החרדית בארץ ישראל.

מכתבים פרי עטו של מרן רבי אברהם ישעיהו קרליץ זי"ע, בעל "החזון איש". באדיבות הספריה הלאומית,
מכתביו של החזון איש/באדיבות הספריה הלאומית

באחד המכתבים הגיב החזון איש זי"ע על החלטתו של צבי אריה יהודה להתגייס לצבא במילים אלה: "עשיר אני גם באהבת זולתי, ובייחוד לצעיר מזוין בכישרונות ולב מבין. צעיר השוקד על התורה מלבב אותי וצודד את נפשי, וזכרונו ממלא את כל עולמי ונפשי קשורה בו בעבותות אהבה בל ינתקו. בראותי בך מפנה פתאומי... הייתי צריך להבליג יום־יום על גודל הכאב, ולא יכולתי להשתחרר מרוב היגון".

ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות ע"ש חיים וחנה סלומון בספרייה הלאומית, מסביר על תרומת המכתבים שנחשפו להבנת אישיותו של הפוסק הגדול: "החזון איש ידוע יותר בתור תלמיד חכם, פוסק הלכה ומנהיג של העולם החרדי בתקופת קום המדינה. נדיר להיחשף לצד הרגשי והאנושי של הרב הגדול כאשר הוא מתוודה על רגשות אבהיים ואוהבים כלפי תלמיד צעיר, גם כאשר הוא מביע דאגה לדרך שבה הצעיר בוחר ללכת".

ממשפחת יהודה נמסר: "המכתבים מבטאים את הקשר הייחודי בין שני האישים ואת הקרבה הנדירה בין מורה לתלמיד. אנו מזמינים את הציבור הרחב ואת קהל החוקרים לעיין במכתבים וללמוד על המורה, על התלמיד ועל הקשר המיוחד ביניהם".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • החזון איש
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully