וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי אבנים: זוהי הדרך המדויקת להצלחה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 12:14

הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר בשיעורו השבועי על פרשת ויצא ומה היא מלמדת אותנו על לימוד התורה

אבנים. ShutterStock
אבנים/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת ויצא, שבה התורה מספרת לנו על אבי האומה היהודית יעקב אבינו ע"ה, ועל חיבורו לקדוש ברוך הוא דרך לימוד התורה. בשיעורו של הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, הסביר הרב פינטו כיצד לומדים מהפרשה שדרך הלומד תורה והתומך בתורה היא אחת והאדם צריך לחזק עצמו באחת מהדרכים הללו.

וכך אמר הרב פינטו:

בעם ישראל מימי קדם היו שתי דרכים בעבודת ה', הייתה דרך אחת של יששכר, דרך שאדם יושב ועומל בתורה הקדושה. דרך שניה של זבולון, שאדם תומך באנשים שעמלים ולומדים את התורה הקדושה.

בבריאת העולם הקב"ה נתן לאדם הראשון שני בנים קין והבל, היסוד הראשון שהקב"ה רצה שקין יעבוד יהיה כמו זבולון והבל ילמד תורה ויהיה כמו יששכר. אבל קין הלך בדרך אחרת ולא היה מוכן לעזור לאחיו, להבל, והייתה לו שנאה וקנאה לאחיו עד שהתדרדר והרג את הבל אחיו.

יעקב אבינו ועשו נולדו ליצחק אבינו, הקב"ה רצה שעשו יהיה התומך ביעקב שהיה איש תם יושב אוהלים, אבל עשו לא היה מוכן לעשות את זה, והייתה בליבו שנאה וקנאה על יעקב אבינו. רבקה אמנו שהייתה נבונה וחכמה ראתה שעשו לא מוכן לתמוך ביעקב ויעקב עומד ליפול בלי תמיכה ובלי עזרה בלי שום דבר, וגם שעשו יקבל את הברכות "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ" עמדה רבקה בחכמה ובתבונה ולקחה את הברכות בדרך לא דרך ליעקב אבינו שממנו תהיה גם התורה וגם התמיכה בתורה.

וזו הדרך הגדולה שגם יעקב אבינו עמד בה, התורה הקדושה אומרת לנו שהיה בית מדרש של שם ועבר, אומרים רבותינו הקדושים בבית מדרש של שם היו לומדים מתורת יששכר. ובבית המדרש של עבר היו לומדים תורה כמו זבולון איך תומכים בתורה, איך לקבוע עיתים לתורה.

יעקב אבינו מתי שהיה אצל יצחק למד תורה אצל שם "יַעֲקֹב אִישׁ תָּם יוֹשֵׁב אֹהָלִים" זו התורה של יששכר. אבל כשיעקב אבינו הבין שהוא הולך ללבן וזה זמן אחר, הלך לבית מדרשו של עבר ללמוד בתורה של זבולון, איך מחזיקים בידי תלמידי חכמים זה בבית מדרש של עבר.

וזה מה שאומרת לנו התורה בפרשת השבוע, מתי שיעקב אבינו ישן וחלם את החלום הקדוש, ושתי האבנים היו רבות ביניהם איפה ישים הצדיק את ראשו, מה הפירוש היו רבות ביניהן?

אלא שתי האבנים הן שתי דרכים בעבודת ה', בדרך של יששכר בלימוד תורה או בדרך של זבולון בתמיכה בלימוד תורה, ושניהן רבו איזו דרך טובה להתנהג בה ובאיזו דרך ישכון אור. מה עשה הקב"ה, חיבר את שני האבנים יששכר וזבולון להיות אחד, שהכוח של יששכר וזבולון זה כוח גדול שהוא אחד. וכל אדם יחזק עצמו אם הוא בגדר של יששכר וילמד את התורה של שם ואם הוא בגדר של זבולון ילמד את התורה של עבר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • הרב פינטו
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully