וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במפתיע: שביל האופניים יוסט מקברי הנרצחים

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 9:03

סגנית ראש העייר סיאולואי שבליטא הודיעה כי השביל שיועד להיסלל יועבר למקום אחר, זאת לאחר שהקהילה היהודית במדינה הקימה קול זעקה

שביל אופניים על קברי יהודים, ליטא. באדיבות הקהילה היהודית,
שביל האופניים יוסט/באדיבות הקהילה היהודית

בעקבות הפרסומים והסערה התקשורתית - תוואי מסלול אופניים בעיירה סיאולואי יוסט מהאתר בו נקברו יהודים שנרצחו על ידי הנאצים: "העבודות לסלילת שביל מסלול אופניים בעיירה סיאולואי יופסקו לאלתר; השביל ייסלל בתוואי אחר, התוכנית תוגש בתוך כחודש. במקביל, יחודשו שלטי ההנצחה וגבולות אתר קבורת הנרצחים יסומנו מחדש" - כך הודיעה במפתיע סגנית ראש העיר סיאולואי בליטא, סימונה פוטלן, בתום ישיבת חירום שזימנה עם ראש הקהילה היהודית סאניא קרבעליס ובכירי העירייה: ראש המחלקה לשימור אתרים היסטוריים מינדאוגאס ולסיאליס וראש חטיבת הבניה מנטאס אנטנביצ'וס.

הכל החל כאשר בעיירה הסמוכה לשוואל שבליטא פתחו השלטונות העירוניים בסלילת שביל אופניים, בסמוך לכביש ראשי. אלא שאז התברר כי בחלק מהמסלול יש עצמות יהודים שנקברו במקום לאחר שהוצאו להורג על ידי הנאצים. זאת נודע על פי עדויות ושלטי הנצחה שהציבה העירייה לפני שנים במקום - בזמן השואה נרצחו במקום אלפי יהודים, על ידי הנאצים וחיילים ליטאים, ועצמותיהם נקברו סמוך לכביש הראשי.

שביל אופניים על קברי יהודים, ליטא. באדיבות הקהילה היהודית,
במקום קיימות עדויות למה שאירע/באדיבות הקהילה היהודית

הרב כלב קרעלין, רבה של ריגה בלטביה וחבר "ועידת רבני אירופה", הוזעק למקום והצליח בעזרת ראש הקהילה סאניא קרבעליס לעכב את עבודות החפירה, כאשר במקביל הוקמה קול זעקה ודאגה שפורסמה ברחבי העולם.

"צר לנו שהיינו חייבים להזעיק עולם כדי להציל חילול קברי נרצחים, אך אני מאוד מקווה שבכך תם העניין ויהי' בכך אות להם ולאחרים. נכון שעכשיו בעקבות הפרסומים והלחץ הבינלאומי סיכלנו את המזימה. אך מה שעדיין מעיב וחמור מבחינתי, זה שהם ידעו שיש שם קברים ואף הם עצמם הציבו שם לוחות זיכרון, ואף על פי כן, הם החליטו לבנות שם את השביל. וזה עדיין מדאיג מאוד".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • ליטא
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully