וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שאתם חושבים: הפתרון המפתיע למשבר האקלים

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 13:40

רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, התייחס לוועידת גלאזגו ולמשבר האקלים המאיים על כולנו וסיפק פיתרון מקורי לבעיה

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

יש פתרון למשבר האקלים, כך טוען רבה של העיר צפת, הגאון רבי שמואל אליהו, בעקבות סוגיית האקלים שעלתה לסדר היום העולמי. וכך כתב הרב אליהו: "בשבוע שעבר ישבו ראשי ממשלות של 200 מדינות בגלאזגו כדי לפתור את משבר האקלים, המשבר שבגללו העולם הולך ומתחמם ומתרבים פגעי מזג האויר. 90% מבין תושבי העולם חושבים שיש משבר אקלים ע"פ סקר גלובלי של Epson. ההנחה של היושבים בוועידה החשובה הזו הייתה כי בידינו לגרום תיקון עולמי, וזה רעיון יהודי לגמרי. בכל קריאת שמע אנחנו מזכירים לעצמנו שהאחריות למזג האויר העולמי היא עלינו. המעשים שלנו יגרמו גשמי ברכה או בצורות וסופות אסון.

"הטוב בוועידה הזאת שהיא מתכנסת ומצמצמת שימוש בדלקים מזהמים. אין ספק שכל פעולה טובה מביאה תועלת. הבעיה היא שהם לא מעיזים לפנות לעצמם ולדרוש שינוי באורחות החיים. האם אנשים יפסיקו לטוס כל שנה לחופש במדינות אחרות במטוסים מזהמים? האם אתה מוכן לנסוע בתחבורה ציבורית ולא ברכב פרטי? האם אתה מוכן להעביר בגדים מילד לילד. או שאתה רוצה לחדש את המלתחה שלך לעיתים קרובות? כמה אתה מוכן לצמצם באכילת סטייקים ובשר?

"התשובה נמצאת במספרים. מכירת הרכבים הפרטיים עלתה בשנה האחרונה ב-2.9% רק במדינת בישראל. עליה במכירת הרכבים הפרטיים היא תופעה שקיימת בעולם כולו. אתם מבינים באיזה כמות אדירה של זיהום אויר מדובר. (הרבה יותר מכל זיהום שבא משימוש בכלים חד פעמיים). כולם מדברים על משבר האקלים וכולם מוסיפים עליו זיהום שמשנה את מזג האויר לרעה.

"בנתב"ג נרשם לפני הקורנה שיא חדש של מספר נוסעים ביום שלא היה מעולם. 115,000 נוסעים ביממה אחת בנתב"ג.. 2.8 מיליון טסו בנתב"ג בחודש אחד של הקיץ לפני הקורונה. מדובר בעליה של 15% במספר הטסים לעומת השנה הקודמת. המטוסים הללו שורפים כמות אדירה של דלק בשביל להביא יום יום את הנוסעים לנופש במקום אחר ומזהמים את האויר באופן שאינו נתפס. האם אנשים מוכנים לוותר על הפינוק הזה? האם זה אפשרי?

"מסתבר שכן. יש בישראל מאות אלפי אנשים שחיים בבחירה בצורה שלא מזהמת את העולם. פחות רכבים פרטיים, יותר תחבורה ציבורית. פחות טיסות לחו"ל, יותר נופש בארץ ישראל. מעט מאוד אכילה במסעדות, יותר אכילה בבית בחיק המשפחה. פחות אכילת בשר מעובד, יותר אוכל טבעי ובריא. מעבירים בגדים מילד לילד, לא מחפשים אחרי המותגים המיותרים. מעט מאוד בילוי בבתי מלון והכל מתוך בחירה מודעת בצורת החיים הזו.

"מדובר בציבור הדתי החרדי שבוחר מרצון לחיות בצורת החיים הזו שמרפאת גם את הנפש וגם את העולם. כל אחד מהם יכול לחיות בחברה שמדברת גבוהה גבוהה על משבר האקלים ולא משנה כמעט כלום באורחות חייה. הם מעדיפים לעשות ולא לדבר. הם מעדיפים את צורת החיים הצנועה ששומרת על הנפש ועל המשפחה. שומרת על הנאמנות בבית ושומרת גם על העולם".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • הרב פינטו
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully