וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה שמסעירה את ברסלב: מחללים קברי יהודים

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 8:48

בעקבות שיטפון שהפיל קיר של בית מלון שנמצא בבנייה באומן, אוקראינה, התגלה כי הוא מוקם על שרידיו של בית קברות יהודי ישן, מה שהוביל לפתיחת מחאה נגד המשך הבנייה

ברסלב - אומן - קבר רבי נחמן. ShutterStock
קבר רבי נחמן מברסלב/ShutterStock

לאומן, העיירה באוקראינה בה קבור רבי נחמן מברסלב זצ"ל, עולים כ-1.2 מיליון אנשים מדי שנה. בראש השנה לבד מגיעים אליה בין 60 ל-80 אלף יהודים, והיא משמשת מוקד משיכה מכל העולם היהודי.

סביב הכמיהה הרוחנית להשתטח על ציונו של אבי חסידות ברסלב קמה תופעת ענק של מלונאות והסעדה. עשרות בתי מלון ומסעדות נפתחו בשנים האחרונות בסמוך לציון, והמקום הפך למוקד תיירותי ראשון במעלה. בנוסף, משקיעי נדל"ן זיהו את הפוטנציאל והחלו לשווק שטחים ומבנים, כאשר חלקם אף הגדילו לעשות ורכשו קרקעות שעליהן הם מבקשים לבנות בתי מלון.

ברסלב - אומן - קבר רבי נחמן. ישראל חיון,
מחלוקת באומן/ישראל חיון

לאחרונה קמה סערה דתית סביב אחת מיוזמות הנדל"ן ודייני "העדה החרדית" בירושלים נאלצו להתערב ואף לסלול מתווה. הבעיה נוצרה לאחר החשש שעלה כי מלונות החלו להיבנות לכאורה על גבי בית קברות יהודי ישן, תוך חילול מחפיר של המסורת היהודית.

לטענת העסקנים המקומיים, קברי היהודים התגלו בדרך מקרית וזאת לאחר כמה ימי שיטפונות שמילאו את אחד מאתרי הבנייה וגרמו לקריסת אחד הקירות לרחוב הראשי. "במשך שנים היה לנו חשש שאנחנו לא יודעים באמת מהם הגבולות של בית הקברות. בעקבות החפירות והשיטפון, התגלה לנו שבית הקברות המקורי גדול בהרבה ממה שהיה ידוע לנו", הסבירו.

ברסלב - אומן - קבר רבי נחמן. ישראל חיון,
המלון נבנה על בית קברות יהודי?/ישראל חיון

לאחר קריסת הקיר, כמה מתושבי הקבע באומן שמו לב לעצמות אדם המציצות מהאדמה. יהודים מקומיים קברו את העצמות, ועדכנו בנעשה את גדולי הרבנים בישראל. בעקבות כך, צוות מיוחד של רבנים נשלח לאומן כדי לבחון את הנושא. הרבנים ערכו בירור כדי לוודא שאכן מדובר בקברים יהודים וגילו סימנים מזהים לבית קברות יהודי: הנפטרים היו קבורים לכיוון ירושלים באדמה עמוקה ולבנה ובסוג קבורה זהה לשאר הקברים בבית הקברות באומן. הרבנים עדכנו את בעלי השטחים והיזמים, שמבחינתם דרשו התערבות של בית הדין "העדה החרדית".

לאחר שבית הדין של "העדה החרדית" אישר את הממצאים הבעיתיים, יצאו היזמים במאבק חסר תקדים נגד האיסור להמשך הבנייה. כשהתברר לרבנים מובילים מחסידות ברסלב על המכשול הגדול שייגרם בחפירת וחילול הקברים הטמונים בסמוך לקברו של רבי נחמן זצ"ל - הם פתחו במחאה רבתי.

ברסלב - אומן - קבר רבי נחמן. ישראל חיון,
עצמות נתגלו בעקבות השיטפון ונקברו/ישראל חיון

"כידוע, רבי נחמן רצה להיקבר בין המתים בבית קברות זה, בעיקר בגלל ששם טמונים בין היתר 30 אלפי יהודים שקדשו שם שמיים, ונרצחו במיתות משונות רק בגלל שהם לא רצו להמיר את דתם, ומשכך - אומרים הרבנים - כל פגיעה בקברים הקבורים שם היא פגיעה ברבי נחמן עצמו", הסבירו מובילי המאבק.

"הדרך היחידה לעצור את היזמים היא להתמודד עם האינטרס הכלכלי שמפעיל אותם. אף לא אחד מהאנשים העולים לקברו של רבי נחמן לברכה וישועה יהיה מוכן ללון במקום שבו נעקרו יהודים מקברם. אנחנו מקווים שהיזמים יתעשתו ויעצרו את הבנייה עכשיו. יש להם הזדמנות להפסיק את הבנייה לפני שהם משקיעים סכום עצום, ויתברר להם שאף אחד אינו מוכן להתארח במלונות שלהם", אומר אחד מובילי המאבק.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully