וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתתר: הפלא הגדול שיש לנו בלב

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 1.12.2021 / 9:28

איך אירע נס פך השמן בעקבותיו אנחנו חוגגים את חג החנוכה? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר שבלב כל אדם נמצא פך שמן שיכול להאיר לו את החיים

את חג החנוכה אנחנו חוגגים לזכר נס פך השמן הטהור שנותר באופן פלאי בבית המקדש אחרי שהיוונים טימאו את כל השמנים. ומה אנחנו לוקחים מזה לחיי היומיום שלנו? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר שבלב כל אדם נמצא פך שמן שיכול להאיר לו את החיים.

וכך הרחיב הרב פינטו בשיעורו:

הגמרא אומרת (שבת כא:) שכשנכנסו יוונים להיכל טימאו כל השמנים שבהיכל. בית המקדש צריך להיות קודש קודשים ואסור שאף זר ייכנס בו ואף דבר של גילולים יהיה בפנים, נכנסו היוונים וחיללו את הכל. היוונים נגעו בשמנים וכמו שגוי נוגע ביין מטמא את את היין והופך אותו ליין נסך, כך גם השמן בבית המקדש שנהיה טמא ואי אפשר להדליק בו את המנורה. הלכו היוונים ונגעו בכל השמנים, פסלו אותם כדי שלא יהיה ליהודים איך להדליק את המנורה.

בחנוכה אנו רואים שני ניסים, הראשון נס המלחמה. היוונים היו המעצמה הגדולה והחזקה ביותר בעולם ועם ישראל החשמונאים היו מעט אנשים והם הלכו למלחמה הקשה הזאת מולם ונצחו, זה הנס הראשון. הנס השני שלא היה שמן להדליק בבית המקדש ואז מצאו החשמונאים פך אחד שהספיק כדי להדליק ליום אחד. ומובא ששנים רבות לפני החשמונאים שמעון הצדיק שהיה כהן גדול ובעל רוח הקודש, כשראה שעתידים ללכת ולטמא את כל השמנים של ביהמ"ק ולא ישאר שמן טהור להדליק את המנורה, לקח פך שמן אחד והטמין אותו בבית המקדש.

ידיים מחזיקות לב. ShutterStock
מה מסתתר לנו בלב?/ShutterStock

כשהיוונים חיללו את כל השמנים ולא נשאר כלום, מצאו החשמונאים את אותו פך שהחביא שמעון הצדיק לפני עשרות שנים ועם זה הדליקו את המנורה. כתוב בספרים הקדושים ששמעון הצדיק שהיה כהן גדול, ראה שעם ישראל לדורי דורות עומד לעבור משבר קיומי באמונה כשתתחיל תרבות יון שמטרתה כפירה וערעור האמונה בקב"ה. עד זמן היוונים המלחמה הייתה להרוג את היהודים, מזמן היוונים המלחמה הייתה לנסות לשבור להם את האמונה, לשבור להם את הדת.

שמעון הצדיק כשראה כך לקח פך שמן והסתיר אותו, אומרים חכמי הקבלה ששמעון הצדיק לקח פך שמן והחביא אותו בלב של כל יהודי מתי שהוא ראה שהולך להיות חושך ואפילה בעולם. והפך הזה מוסתר עמוק בכל לב של יהודי ואם האדם יחפש אותו עמוק הוא ימצא את הפך של השמן.

הלב הוא בגודל טפח כמו אגרוף של האדם, אבל בלב יש הרבה עומקים וחדרים, ובתוך אחד החדרים והעומקים מסתתר פך של שמן ששמעון הצדיק הסתיר אותו לזמן שיש לאדם אפילה וצער והכל אצלו סגור וחתום, אם הוא יידע איך להגיע לפך שמן הזה שנמצא בליבו, כמו שהחשמונאים הגיעו לפך של שמעון הצדיק, הוא יכול לקחת את הפך שמן הזה, ולמשוך לו ישועה והצלחה ולצאת מכל צרה ובעיה.

הרב פינטו מסכם: אדם שנמצא בזמנים הקשים ביותר, צריך להגיע לפך הזה ששמעון הצדיק הטמין בלב של כל יהודי, כי בכוח של הפך הזה לישועה ולאורה גדולה להאיר לאדם את החיים שלו. וזה הכוח של חנוכה שכל כך מהללים ומשבחים את החג הזה כי בימים אלו הפך ששמעון הצדיק הטמין משמיע רעש ומתעורר, מה שלא קורה במשך כל השנה שהוא טמון ולא מוצאים אותו כל השנה, אבל בימים אלה מי שחכם להיות עירני ועם אוזן קשבת יכול לשמוע את אותו רעש של הפך ולהגיע אליו, וכוח זה גדול ביותר לתת לאדם ישועה והצלחה וסיעתא דשמייא גדולה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully