וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גזר דין מוות": העשיר התחכם וחטף מכה כואבת

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 2.12.2021 / 8:23

דווקא בחג החנוכה אנחנו יכולים ללמוד שצריך להודות לקדוש ברוך הוא, כי גם צרה עדיפה על משהו קשה יותר. הרב יאשיהו פינטו הסביר זאת בשיעורו בעזרת סיפור על איש שהתעקש לא להקשיב וסירב לחיות בצניעות ועוני

החיים מלאים באתגרים ובקשיים, ולפעמים, בגלל שאנחנו לא רואים את התמונה המלאה - קשה לנו להבין שאולי היה אמור להיות לנו גרוע יותר ושהמצב הנוכחי טוב, אפילו טוב מאוד.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, הסביר כי דווקא בחנוכה ניתן ללמוד שהאדם צריך להודות לקדוש ברוך הוא, גם בעת צרה - כי הצרה באה במקום דבר קשה יותר.

גבר עצוב. ShutterStock
למה העשיר היה צריך להקשיב לרב?/ShutterStock

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

עם ישראל קדושים - נוהגים בסיום הדלקת נרות חנוכה לומר "מִזְמוֹר שִׁיר חֲנֻכַּת הַבַּיִת לְדָוִד. אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי" (תהלים, ל). שנים רבות היה לנו קשה, דוד המלך שר ומזמר לקב"ה שעשה אותו דל ועני, על מה צריכים להודות לה', אדם צריך להודות לה' על זה שנהיה עשיר שהייתה לו הצלחה, על זה יודה לה'. מובן שאין להתלונן על מה שהקב"ה עושה, אבל איך אפשר להודות ולשיר על כזה דבר?

אלא אפשר לפרש ולומר, מסופר על אחד מתלמידי הבעש"ט שהיה לו חסיד שהיה עשיר גדול ובעל חסד עצום. יום אחד התחילו אצלו קשיים ואיבד את נכסיו עד שהגיע לעניות גדולה ביותר. בא לרבו תלמיד הבעל שם טוב ואמר לו: רבי הכל נאבד, הלך לא נשאר כלום. רצה לבקש עזרה מאחיו שהיה גם עשיר מופלג. אמר לו אותו תלמיד של הבעל שם טוב, בשום פנים ואופן שלא יבקש עזרה ועליו להישאר בצער ובדוחק.

עבר עוד זמן, הדוחק והצער נהיו קשים ביותר, מבלי לשאול את רבו הלך וביקש עזרה מאחיו, אחיו שלח לו הרבה כסף ומיד התאושש וחזר למצבו הטוב. לא עברו ימים ואותו עשיר חלה במחלה קשה ביותר. בצר לו, כשהרופאים לא השאירו תקווה לחייו, רץ לרבו. אמר לרבו רבי המצב קשה, עומד למות. הרב שאל אותו ביקשת עזרה מאחיך? אמר לו כן, הייתי בדוחק גדול ועוני גדול. אמר לו הרב גזרת את דינך, הקב"ה ראה שהיה לך גזר דין מוות בשמיים, ונתן לך צער ועוני וזה היה כפרה. הלכת והתחכמת ביקשת כסף מאחיך, עלית והתעשרת, אז הקב"ה סגר את הדלת והחיים יצטרכו להיפגע, כי העוני בא במקום החיים.

לכן דוד המלך אומר לקב"ה "אֲרוֹמִמְךָ ה' כִּי דִלִּיתָנִי" זה שנתת לי צרות ובעיות יצא מזה דבר גדול, כי מצד אחד היו בעיות אבל מצד שני זה היה כפרה על דברים הרבה יותר קשים וחמורים. לכן בזמן שיש לאדם צרה עליו להודות לקב"ה כי האדם לא יודע אם לא הבעיה הזו אלו בעיות ודברים קשים היו צריכים לבוא עליו. ואלו הימים של חנוכה, ימי ניסים שגם אם רואים שיש זמנים ודברים קשים, על האדם לשמוח ולהודות לקב"ה כי הוא לא יודע במקום מה זה בא, ובסוף רק ישועה ושמחה באים לאדם.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully