וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדהים: סביבון בן 200 שנה נמצא בחפירות במוסקבה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 5.12.2021 / 8:52

לכבוד חנוכה הציגה עיריית הבירה הרוסית את הסביבון מהמאה ה-19, שנמצא באתר חפירות ארכיאולוגיות בעיר. על הסביבון, העשוי מעופרת, חקוקות האותיות נ' ג' ה' ש' וייתכן כי הוא יוצג בקרוב במוזיאון היהודיה הגדול של מוסקבה

הסביבון שנמצא במוסקבה. הקהילה היהודית במוסקבה,
הסביבון שנמצא/הקהילה היהודית במוסקבה

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו לפני מספר חודשים במרכז העיר מוסקבה שברוסיה, נמצא במפתיע סביבון עם האותיות נ' ג' ה' ש', החקוקות על קצה הסביבון. ארכיאולוגים במוסקבה שחפרו במקום הצליחו לנקות ולקרוא את האותיות שהודפסו על הסביבון שעשוי מעופרת מהמאה ה-19.

לרגל חג החנוכה, דבר הסביבון ההיסטורי פורסם בימים האחרונים על ידי עיריית מוסקבה, שציינה את החיים היהודים שהיו בעיר והוסיפה כי ייתכן שהסביבון היה שייך למישהו מהקהילה היהודית שהתקיימה במקום בין השנים 1830-1930.

אתר החפירות הארכילוגיות במרכז מוסקבה. הקהילה היהודית במוסקבה,
אתר החפירות במוסקבה/הקהילה היהודית במוסקבה

על פי הפרסום, הסביבון נמצא בקרבת מקום לבית הכנסת שהיה אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר במוסקבה. בשנת 1930 נסגר בית הכנסת ובשטחו נפתחה אכסניה לחיילי הצבא האדום המשוחררים והמבנה בו שכן בית הכנסת, הפך לבניין מגורים בן ארבע קומות.

ראש המחלקה למורשת תרבותית אלכסיי ימליאנוב אמר, כי הסביבון שנמצא עשוי מעופרת. לאחר הניקוי נמצאו עליו האותיות המוכרות, עם האות "ש" ולא "פ", מאחר וסביבונים בחו"ל מיוצרים עם האות "ש", כפי שצריך להיות לסביבון מחוץ לארץ ישראל. ייתכן כי בקרוב הוא יוצג לציבור הרחב במוזיאון היהודי הגדול השוכן בשכונת "מארינה רושצ'ה".

הדלקת נר חנוכה בידי רבה הראשי של רוסיה. הקהילה היהודית במוסקבה,
רבה הראשי של רוסיה בהדלקת נרות עם תמונת הסביבון לצדו/הקהילה היהודית במוסקבה

כמדי שנה, במרחק הליכה לקרמלין, רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר הדליק את נר ראשון של חנוכה במעמד המונים ובפרסומי ניסא מהגדולים בעולם. מדובר בטקס שפתח שלל אירועים בכל בתי חב"ד הפזורים בשכונות השונות בעיר ובכל מוסדות החינוך שבמוסקבה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • סביבון
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully