וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הכשרות המהודרת: אסור לאכול במקום שיש בו פריצות

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 10:39

יזהר האדם לא לישב ולאכול במקום שיש בו פריצות וקלות ראש, למרות שיש הכשר ראוי על המאכלים, בכל אופן נחשב שאוכל מאכלים טמאים המטמטמים את נשמתו

השבוע יחלו לקרוא בשבת את חומש שמות. תקופה זו ידועה בשמה "ימי השובבי"ם", ימים המסוגלים מאוד לחזרה בתשובה ולשינוי חיובי. כהכנה לימים אלו, פרסם האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, מנהיג "שובה ישראל" בארץ ובעולם, אגרות הכוונה וחיזוק. וואלה! יהדות קיבץ אותן לפי נושאים. פרק ד'.

"וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב"

יזהר האדם לא לישב ולאכול במקום שיש בו פריצות וקלות ראש, למרות שיש הכשר ראוי על המאכלים, בכל אופן נחשב שאוכל מאכלים טמאים המטמטמים את נשמתו. וכל הנותן ידו בכל דרך לפירצה קשה זו, ועוד בימים האלו שטימאו את כל השמנים והפח הקטן בחותמת הכהן הגדול הוא הדבר האחרון שנשאר לעם ישראל, אין רפואה למכתו, חוטא ומחטיא את הרבים.

שלט אוכל כשר. ShutterStock
שלט אוכל כשר/ShutterStock

לשמוע בקול רבותיו

על האדם לדעת מהחסדים הגדולים אשר עשה עמנו הקב"ה, שבכל דור ודור הרכב הבית דין של מעלה משתנה על פי דרגת הדור. וכן מובא בשם הקדמונים (חמדה גנוזה עמוד תתנ): מקובל אצלנו איש מפי איש, שהבית דין של מעלה המה צדיקי העולם והמה דנים שם, ודור דור ודורשיו. כי אי אפשר שיהיה דור זה כדורם של צדיקים הראשונים, ובחסדי השם יתברך שיהא הבית דין של מעלה מהצדיקים המכירים ערך הדור לדונם לזכות, ולא לפי ערך הראשונים.

וכך מצאנו, כשעלו עם ישראל מבבל גזרו על עצמם להפריש תרומות ומעשרות. גזירה זו נכתבה על קלף ונחתמה על ידי בית דין, וקלף זה הונח בעזרה כשהוא גלול וחתום. למחרת היום בעת שפתחו את הקלף מצאוהו חתום על ידי בית דין של מעלה. (מובא במדרש תנחומא פרשת ויחי ח). והנה בדור זה שכל המשמעויות של החיים משתנות בכל יום ויום, צריך האדם להיות בהיר בדעת ולשמוע בקול רבותיו היכן לקבץ את כל כוחותיו, מרצו ולימודיו כי מהשם יצא הדבר, "כִּי לֹא יַעֲשֶׂה אֲדֹנָי אלוקים דָּבָר כִּי אִם גָּלָה סוֹדוֹ אֶל עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים" מה היסודות של הדור. ולכן עשה לך רב, שיודע מה הבית דין של הדור דורש בשמים מהאדם, ועל מה יש רחמים ועל מה יש דין, ובזכות זה נזכה למיתוק הדינים.

להקפיד שלא לגזול מגויים

יקפיד ביותר בימים אלו מגזל הגוי, ואבותינו ורבותינו זצוק"ל היו מזהירים את בני עדתם לבל יהנו מגזל הגוי. וידועים דברי בעל הבאר הגולה (חו"מ שמח ב) וזה לשונו: ואני כותב זאת לדורות, שראיתי רבים שגדלו והעשירו מטעות שהטעו את העכו"ם ולא הצליחו וירדו נכסיהן לטמיון ולא הניחו אחריהם ברכה. ורבים אשר קדשו את השם והחזירו טעות עכו"ם בדבר חשוב, גדלו והעשירו והניחו יתרם לעולליהם.
ובימי תיקון הנפש ממידת היסוד עלינו להקפיד ביותר על כל עניין המשפיע על הנפש, משום שדבר גורר דבר.

להיזהר מאוד לא לבטל תורה

יזהר האדם זהירות גדולה ביותר בימים אלו, לא למנוע טוב מבעליו בעניין לימוד התורה. דהנה מובא ברבותינו, שיוסף הצדיק לא מחל לאחיו על מכירת יוסף, וכך נמצא שהאחים מתו מהעולם בלי מחילה, ולכן הגיע לשבטים העונש של עשרת הרוגי מלכות. וכתב רבנו בחיי (בראשית, ויחי) שיוסף הצדיק לא מחל לשבטים רק משום שגזלו ממנו את האפשרות לעסוק בתורה הקדושה עם יעקב אבינו, ולכן נלקח מיוסף כתר התורה וניתן ליששכר. כמה דאגה וצער ותשובה צריך האדם על ביטול התורה הקדושה וביטול אחרים מעמל התורה ולימודה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully