וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוט שבעס: ליהנות בשבת מבלי להיקלע לסכנה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 12:39

למה חשוב להניח את הסיר בחלק הפנימי של הכיריים, איך נזהרים מעומס יתר ומה לגבי סוללות ליתיום? ארגון "אמת ליעקב", בסיוע מומחי הבטיחות של פרויקט "נזהרים" וכבאות והצלה לישראל מחוז יו"ש אספו כללים נחוצים לשמירה על בטיחות בחגים

ריבוי אסונות ו"כמעט אסונות" בשנים האחרונות בימי שישי וערבי חג, או כאלו שיכלו להימנע באמצעות התנהלות נכונה בימי שישי וערבי חג, הביא את ארגון "אמת ליעקב", בסיוע מומחי הבטיחות של פרויקט "נזהרים" וכבאות והצלה לישראל מחוז יו"ש, לאסוף עבורכם כללים נחוצים לשמירה על בטיחות בחגים.

בישול: נוודא שמבוגר שוהה באזור עד סיום הבישול. מיקום הסיר, יהיה תמיד בחלק הפנימי של הכיריים. יש למנוע הצטברות שומן באזור הכיריים, על מנת למנוע החלקה של סיר רותח. נמנע גישה לילדים לאזור הכיריים, נוודא שלא מצוי חלון פתוח, המביא למשב רוח, העלול לכבות את הלהבה. נפנה חומרים דליקים, כגון מגבות נייר או בד. מומלץ להשתמש בכיריים חשמליים. בתום הבישול, מומלץ לסגור את ברז הביטחון של הגז.

נרות השבת, הפלטה ומיחם המים: יש להעמידם על משטח ישר, יציב ולא דליק. כגון: משטח שיש, נירוסטה או זכוכית. נרחיק אותם מחומרים דליקים במיוחד כגון ספרים, מסמכים, ניירות, מדפים ווילונות. יש להרחיקם ככל הניתן ולמנוע גישת ילדים אליהם. לאחר הדלקת נרות השבת, מיד בתום השימוש, נחזיר את קופסת הגפרורים למקומה, רחוק מהשיג ידם של ילדים.

עומס יתר: נוודא שאין מספר מכשירי חשמל על שקע חשמלי בודד. נוודא שהכבל והתקע תקינים ואינם חרוכים במקצת וכי השקע מקובע היטב לקיר. תמיד עדיף להשתמש בשקע ללא מפצלים וכבלים מאריכים.

בנסיעה בעיר ובפרט אל מחוץ לעיר: יש לתכנן בטרם צאתנו את זמן הנסיעה כך שיהיה כפול מזמן הנסיעה בימי חול, וזאת על מנת להימנע מחילול שבת, חלילה, כתוצאה מעומסי תנועה או עיכובים שונים אחרים בדרך. מעבר לחילול שבת ישנו חשש שעקב קוצר הזמן והבהילות להגיע ליעד, בטרם יתקדש היום, יאיץ הנהג את המהירות, תוך סיכון ממשי לו לבני ביתו ולמשתמשי הדרך האחרים. כלל זה תקף בכל ימות השנה ובמיוחד בעונת הגשמים כשיש סכנת החלקה.

לוח חשמל: לפני שבת וחג, יש לנתק את המתגים (מפסקים) בלוח החשמל המזינים חשמל לאזורים/חדרים שאינם שימושיים במהלך השבת או בתקופת ההיעדרות מהבית. מכשירים כגון: בוילר, כיריים חשמליים, מכונות כביסה וייבוש או שקעים בחדרים, שאינם שימושיים לעת עתה. בלוח החשמל הראשי נשאיר רק את המפסקים (מתגים) המשמשים אותנו בשבת וחג מורמים כלפי מעלה. לדוגמה: מפסק תאורה, שקעים שימושיים במטבח וכו'. בדרך זו נוכל למנוע קצרים, הפסקות חשמל או חלילה שריפה, הנובעת מקצר חשמלי או ממכשיר מקצר המחובר לחשמל.

גז: לנתק את הגז על ידי סגירת ברז הביטחון או הברז הראשי.

ילד משחק ליד כיריים חמים. ShutterStock
כללים נחוצים לשמירה על בטיחות בחגים/ShutterStock

מטען לסלולרי, מחשב, אופניים וכלל סוללות ליתיום: חשוב לוודא שאינם מחוברים לחשמל טרם כניסת השבת. יש להשתמש בסוללות ליתיום מקוריות בלבד, וככלל אין להשאירן להטענה ללא השגחה, וכבר נגרמו נזקים רבים לרכוש בעקבות טעינת יתר או סוללות לא מקורית ואלה אף עלו בחיי אדם.

מנורות לילה: מקרים רבים של שריפות שפרצו בבתי מגורים ואף כאלו שגבו קורבנות ר"ל גם בילדים, נוצרו, מכשל במנורות לילה הצמודות בדרך כלל למיטות. הן מגופי תאורה והן ממנורות שאינן תקינות. קירבתם לכלי המיטה הדליקים מהווים פוטנציאל חמור לדליקה מהירה. אשר על כן, חובה להקפיד על כך, בשימת לב מיוחדת ולהשתדל לא להפעילם בשבתות וחגים כלל.

שעות שימוש: מומלץ להקדים, את שעות השימוש בחשמל ולא להעמיס מידי בשעות האחרונות של ערבי שבת וחג. עומס יתר עלול לגרום לתקלות חשמל בבית ולתקלות אזוריות.

נסיעה בכניסת השבת וחג: יש להימנע בכלל מנסיעה במכונית לאחר כניסת השבת או החג, היות ובשעה זו הולכי רגל נמצאים כבר על הכביש והסכנה כפולה ומכופלת, וכבר נאבדו נפשות בשעה זו.

נסיעה בפראות: חל איסור חמור לנהוג ברכב, במהירות מופרזת או בפראות. האמור מתייחס לאלו הדוהרים ברכבם כדי לחסוך "צעידה" לבית הכנסת, או הנהגים המבקשים להגיע למחוז חפצם ברגע שאחרי האחרון. הרי בקלות יכול להזיק ואף להרוג נפשות חלילה וקרוב להיות "רוצח בשגגה", ושגגתו קרובה למזיד. הנוהג בשעה זו בפזיזות מקבל את השבת ועוון בידו ראוי לכל בר-דעת, להסביר ואף למחות על כך.

בדרך לבית הכנסת: על ההורים לוודא שהילדים הצועדים לבית הכנסת יצעדו רק על המדרכות כל זמן שלא החשיך היום לגמרי בזמן שילדים מתחת לגיל 9 חייבים בליווי מבוגר אחראי. כך לגבי גם מבוגרים הצועדים לבית הכנסת - יצעדו רק על המדרכות, כדי שלא יופתעו ע"י רכב הנע במהירות בדרכים, והילדים הקטנים ילכו בעקבותיהם.

משחקים: הילדים ירדו לשחק רק לאחר שהחשיך כדי שלא יופתעו חלילה באמצע משחק ע''י רכב הנהוג בידי נהג פזיז המסכן את משתמשי הדרך האחרים.

גלאי עשן ומטף כיבוי: יש להתקין לפחות גלאי עשן אחד בכל בית. הגלאי מתריע על פרוץ השריפה ומאפשר לנו להימלט ולדאוג לחיי היקרים לנו, וכן מומלץ להחזיק מטף כיבוי 3 קילו בקרבת מקום למקרה בו יש התלקחות של שמן או תבשיל אחר. "ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully