וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה ההלכתית שהתעוררה בקורס הקראטה

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 10:04

מדריך הקראטה דרש מהחניך להשתחוות בתחילת השיעור ובסופו, אבל האם על פי ההלכה מותר להשתחוות לאחר מלבד לאלוקים? הרב שי טחן משיב

קראטה ילדים. ShutterStock
על פי ההלכה אין בזה שום איסור. ילדים מתאמנים בקראטה/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: האם מותר להשתחוות?

שאלה:

הבן שלי התחיל ללכת לקורס קראטה והופתעתי לראות שהמדריך דרש ממנו להשתחוות בתחילת השיעור ובסופו. האם על פי ההלכה מותר להשתחוות לאחר מלבד לאלוקים?

תשובה:

ההרגשה שלך לגמרי מובנת שהרי אנחנו רגילים להשתחוות רק להשם ולא לאף אחד אחר, אלא שעל פי ההלכה אין בזה שום איסור, כיוון שמשתחווים למדריך בדרך כבוד ולא בדרך קבלת אלוהות, שכך דרשו רבותינו (סנהדרין סא, ב) על הפסוק "לא תשתחוה להם" (שמות כ): לעבודה זרה אסרה תורה להשתחוות אבל רשאי אתה להשתחוות לאדם כמותך.

ובאמת בימי קדם, היה מצוי מאוד להשתחוות בפני מי שרצו לכבד. וכן מצאנו בתורה במקומות רבים וכגון ביעקב שהשתחווה בפני עשיו ואחי יוסף שהשתחוו בפני יוסף.

אולם במקרה אחר, שמדריך הקורס אינו יהודי ועונד על צוארו שרשרת ובה צלב המסמל עבודה זרה - ישנה מחלוקת אם גם אז מותר להשתחוות בפניו.

יש שרצו ללמוד להתיר מהמעשה של אברהם אבינו ששם מסופר שהשתחווה למלאכים שנדמו לו כעובדי עבודה זרה שעובדים את עפר האדמה, ובעת שהשתחווה להם היו רגליהם מלוכלכות באותו עפר, ואם כן למדנו שמותר להשתחוות לאדם שיש עמו עבודה זרה, אולם למעשה הרמ"א (יו"ד סי' קנא ס"ג) החמיר שלא להשתחוות במקרה הנ"ל, ואף שיש שרצו להקל בצלב שהגוים עונדים על צוארם כיוון שהוא ניתן שם רק ליופי ולא באמת עובדים אותו וכדברי הרמ"א (יו"ד סי' קמא, א): "צורת שתי וערב שתולין בצואר לזיכרון אינה נקראת צלם ומותרת", אולם כיון שיש חולקים בזה ועניני עבודה זרה חמורים מאוד - יש להחמיר מלעשות כן.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully