וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטכנולוגיה הפכה את העולם למסוכן לילדינו - ואנו מעדיפים להעלים עין

רוני קרביץ, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 8:57

התפתחות טכנולוגית שאינה מעוגנת בהטמעת ערכי מוסר ואתיקה תפגע בנו יותר ממה שהיא תועיל לנו. חשוב לזכור: הטכנולוגיה היא כלי - כלי מדהים והרסני כאחד, תלוי לאיזו מטרה ובעיקר כיצד נשתמש בו

מחשב נייד. ShutterStock
הטכנולוגיה היא כלי. כלי מדהים והרסני כאחד, תלוי לאיזו מטרה ובעיקר כיצד נשתמש בו/ShutterStock

הנתונים שהתפרסמו הבוקר, המלמדים כי יותר ממחצית מילדי ישראל נתקלו ב"אירוע ברשת" או באירוע ש"גרם להם אי נוחות" - אינם רק מדאיגים, אלא מעלים תהיות אמיתיות לגבי השימוש של האנושות בכלים האדירים שפיתחה. אם תורידו משם את שיעור הילדים החרדים שאינם חשופים לרשת, הנתונים מדאיגים הרבה יותר.

לפני כעשור וחצי, עם פרוץ "מהפיכת המידע", החברה המערבית הייתה באופוריה: הנה פיתחנו עולם טוב יותר, נעים, מחובר, קשוב, אוטומטי, ומעולם בהיסטוריה האנושית לא היו נוחים יותר. מסריו של מארק צוקרברג וסטיב ג'ובס התקבעו כאמת מוחלטת.

איש לא חשב על סינון או פיקוח על הנעשה ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. להפך, הענקנו אמון בעצמינו ובבנות ובני הנוער שלנו שבוודאי ישתמשו בגן העדן הזה רק למטרות חיוביות.

הבום שהגיע בעקבות המהפכה הזו גבה מחיר כבד מבני הנוער, ולא רק מחיר נפשי. בשנת 2017 בארה"ב לבדה התאבדו 2,100 ילדים בעקבות שיימינג ברשת. רק 1,200 מתו בגלל מחלות שונות, כולל סרטן.

אבל אותנו, המבוגרים הלא-אחראיים, זה לא מעניין. המצב של רשת חופשית ומשוחררת מכל רגולציה פשוט נח לנו, ואנו מעילימים עין בצורה נפשעת ממצוקת הדור הבא. כן כן, זה שאנחנו מספרים לעצמינו שגדל לעולם טוב יותר מזה שאנחנו גדלנו אליו.

חשוב לזכור, הטכנולוגיה היא כלי. כלי מדהים והרסני כאחד, תלוי לאיזו מטרה ובעיקר כיצד נשתמש בו.

אדם גבר בחושך יושב שיימינג מחשב. ShutterStock
עלינו להילחם במלוא העוצמה בדבר שמדאיג יותר מכל את הורי ותלמידי ישראל/ShutterStock

בשנת 1978 עלתה ארצה מברית-המועצות אשת המדע בעלת חמישה תוארי ד"ר, גיטה פופקא. נכדתו של רבי ישראל מאיר כגן, "החפץ חיים". מגדולי התורה, פוסק הלכה, מחברם של ספרים רבים ומנהיג רוחני בולט במזרח אירופה. מי שחתום על יצירת המופת "חפץ חיים" על הלכות לשון הרע וכללי האסור והמותר בהעברת אינפורמציה שלילית על אדם.

בראיון שהעניקה לעיתון "מעריב" סיפרה גיטה על דיאלוג קשה שהיה לה עם סבה בשנת 1916 כשרצתה לעזוב את החינוך היהודי וללמוד באוניברסיטה, בניגוד לעמדתו של סבה. "העולם מתפתח סבא, המדעים כובשים את העולם", ניסתה לשכנע את הרב הישיש. "והרי אי־אפשר רק להתמיד ולהתבונן אחורה, למה שעשו".

"ואז התבונן בי סבא ואמר: 'נכון שיש התפתחות, אבל ההתפתחות היא רק טכנית. האנשים יודעים הרבה על השמים ועל הארץ אפילו יוכלו יום אחד לטוס לירח ולהרקיע שחקים. אבל מה עושים האנשים עם הידע הזה? הורגים אחד את השני. במלחמה הבאה ודאי ייצרו פצצות שתפצחנה את האדמה. אין מוסר בעולם, והמוסר לא התפתח תודות לטכנולוגיה. התפתחות הטכנולוגיה רק תביא לכך שהאדם יהיה יותר גרוע מחיה רעה. ישמידו ערים, מחוזות וארצות. לאן נגיע עם כל זה ? לאן זה יוביל אותנו, ומה יהיה על האדם ללא מוסר'. את זאת אמר לי סבא לפני כ־60 שנה. אחר כך בא היטלר והתברר שהוא ידע מראש מה הולך לקרות. לא רק חכם ותלמיד חכם היה. נביא היה האיש". (מעריב, 15.12.78)

רבי ישראל מאיר היה עתידן אמיתי. הוא חזה הן את פצצת האטום והן את הנחיתה על הירח, עשרות שנים לפני שמישהו תכנן אותם. אבל יותר מכל הוא חזה מה משמעותה של עוצמה טכנולוגית שאינה מעוגנת בעומק מוסרי. מה שנכון לגבי פצצת האטום, עלול להתברר כנון שבעתיים לגבי הרשתות החברתיות.

לו היינו מיישמים היום את העקרונות המובאות בספרו "חפץ חיים", המגבילים עברת מידע שעלול לפגוע בזולת, היינו מונעים מעצמינו את הנתונים הקשים שפורסמו.

עלינו להילחם במלוא העוצמה בדבר שמדאיג יותר מכל את הורי ותלמידי ישראל בכל הכלים העומדים לרשותנו, מחינוך והטמעת ערכים, ועד לאכיפה וליצירת מרחב בטוח ומוגן ברשתות ובמרשתת. בלתי אפשרי להיות "אומת סייבר" כאשר הראשונים ששלמים את המחיר אלו הבנות והבנים שלנו.

הכותב הוא יוצר תוכן ברשת ומרצה בתחומי האתיקה ביהדות

רוני קרביץ, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully