וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכרו לי בעיר העתיקה": האם מותר לכרוך חוט אדום על היד?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 10:53

הרב שי טחן נשאל על כריכת חוט אדום והשיב: "לצערנו יש הרבה רמאים למיניהם, אמנם במקרה של החוט האדום כבר דנו בו רבותינו התנאים בתוספתא". ההסבר המלא בפנים

חוט שרוך אדום. ShutterStock
"אם תרצו לעשות כן - יש לכם על מי לסמוך"/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: כריכת חוט אדום על היד.

שאלה:

לאחרונה הייתי בעיר העתיקה בירושלים ומישהו מכר לי חוט אדום על מנת שאכרוך אותו על היד. הוא אמר לי שיש בזה סגולות נפלאות ודברים נעלים. כשהגעתי הביתה כולם צחקו עלי ועכשיו אני מבולבל. כדאי לקשור את החוט הזה או עדיף שלא?

תשובה:

בדרך כלל לא כדאי להשתכנע לקנות כל דבר שמציעים לנו שכן לצערנו יש הרבה רמאים למיניהם, אמנם במקרה של החוט האדום כבר דנו בו רבותינו התנאים בתוספתא (התוספתא הוא קובץ מאמרי חז"ל שלא נכללו במשניות): "הקושר חוט אדום רבן גמליאל אומר אינו מדרכי האמורי. ורבי אלעזר בר צדוק אומר הרי זה מדרכי האמורי" (שבת ח,ד). ישנם פוסקים שטענו שהחוט מועיל נגד עין הרע כמו שיש כאלו ששמים כמין יד הנקראת "חמסה". הגאון בעל ה"אשל אברהם" (בספרו דברי תורה ח"ב אות עא') כתב ששגור בפי זקני עמנו, שמראה אדום מסוגל לגרש דברים הגורמים לעין הרע. ואף שיש שאסרו משום שכך היו נוהגים הגויים ודבר זה נקרא 'דרכי האמורי', אולם כבר כתבו הרשב"א (סי' קסו) והרב חיד"א (שיורי ברכה סימן קעט') שאין אנו אוסרים משום דרכי האמורי אלא אותם הדברים שהגמרא אסרה בלבד וכיון שדבר זה הוזכר רק בתוספתא אין לחוש לו, וכן כתב הרב יוסף קארו (בית יוסף יו"ד סוף סימן קעח'). ישנם שנסמכו על דברי רבותינו הראשונים שכתבו שאין לסתור שום מנהג שנהגו מדורות (שו"ת הרשב"א ח"א ס"ט). למעשה: ישנם הרבה פוסקים שהתירו לכרוך את החוט על היד ולכן אם תרצו לעשות כן - יש לכם על מי לסמוך.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully