וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לאכול מאכל כשר שנראה כמו חזיר?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

15.2.2022 / 7:25

הרב שי טחן נשאל על מאכלים כשרים שיש להם מראה בעייתי והשיב: "נראה שיש להימנע מאכילת חטיף דמוי חזיר". ומה בנוגע לסושי עם דגים דמויי סרטנים?

עגלת סופרמרקט. ShutterStock
עגלת סופרמרקט/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: מה דינם של מאכלים כשרים - שיש להם מראה בעייתי.

שאלה:

ראיתי בסופר מרקט חטיפים בטעם ובמראה של חזיר, כמו כן, מצוי שמוכרים סושי עם דגים דמויי סרטנים. החטיף והסושי אמנם נמכרים עם הכשר, אולם רציתי לדעת אם יש בזה איסור בגלל הנראות הבעייתית.

תשובה:

שאלה זו מתחלקת לשלושה ענפים. ראשית, האם מצד כשרות ניתן לאכול דבר בטעם ומראה של איסור. שנית, האם יש בזה איסור משום מראית עין, דהיינו, האם אני צריך לחשוש לזה שרואים אותי אוכל דבר שנראה כאיסור. וכן, אם אמנם אין בזה איסור הלכתי - אולי יש בזה איסור על פי השקפה ובמיוחד בדבר שאנחנו אמורים להרגיש בו הרגשת גועל כמאכלות אסורות.

נפתח בדברי הגמרא בחולין (חולין קט, ב) שאמרה שכל מה שאסרה תורה - התירה מאכלים אחרים בטעם דומה, וכגון התורה אסרה שתיית דם, אולם התירה לנו לאכול כבד שיש לו טעם של דם, וכן התורה אסרה לנו אכילת חזיר, אולם התירה דג הנקרא שיבוטא שיש למוחו טעם דומה לחזיר.

ולכן גם בנידון שלנו כתבו הפוסקים שיש להתיר אכילת מאכלים דמויי איסור אם יודע האוכל שאותם מאכלים אכן כשרים (חיד"א בפתח עינים). ואמנם דעת מרבית הפוסקים בזה להתיר מלבד הרב אלישיב זצ"ל שסבר שיש להימנע, כיוון שיש חילוק בין דברים המותרים שברא הבורא בדמוי טעם איסור שאכן מותר לבין דבר שיד האדם שינתה למראה וטעם איסור על ידי תחבולות שיש לאסור.

ולגבי הנידון, אם ישנו איסור של מראית עין בזה שמביא האדם על עצמו חשד, כדברי הפסוק: "והייתם נקיים מה' ומישראל" (במדבר לב, כב), כתבו הפוסקים שכל דבר שמצוי כדוגמת אותו הסושי שישנו היום לרוב במראה איסור אין חשש של חשד, שהרי יכולים הרואים מיד להבין שהוא אינו אוכל דבר איסור (שבט הלוי ח"ט סי' קנז ועוד הרבה).

ולגבי ההשקפה: יש לדון במה שאמרו רבותינו שלא יאמר אדם שהוא נגעל מאכילת חזיר, אלא אדרבא יאמר שרוצה הוא לאכול חזיר - אלא שאינו אוכל כיוון שכך ציוותה התורה (ספרא ויקרא כ, כו).

ולכן גם כאן היה נראה שכיוון שהמאכל כשר ולא אסרתו תורה - אין לנו לאסור אכילתו. ואף על פי כן נראה שיש להימנע מאכילת חטיף דמוי חזיר שהרי החזיר מסמל אצל נפש היהודי דבר המעורר גועל וחלחלה, עד כדי כך שהגמרא פעמים רבות לא רצתה לנקוב בשמו וקראה לו "דבר אחר" (פסחים ג, ב), אולם דברים כגון הסושי במראה הסרטנים שלא הושרש כדבר המגעיל - יש להתיר.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully