וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר לפרוץ ללא רשות לטלפון?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 7:57

בעקבות סערת תוכנת הריגול הפגסוס, הרב שי טחן נשאל: האם מבחינת ההלכה מותר להביט ללא רשות בטלפון או במחשב של החבר? תשובתו המלאה בפנים

טלפון נייד עם לוגו של NSO. יונתן זינדל, פלאש 90
טלפון נייד עם לוגו של NSO/פלאש 90, יונתן זינדל

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: בעקבות סערת תוכנת הריגול הפגסוס - האם מבחינת ההלכה מותר להביט ללא רשות בטלפון או במחשב של החבר?

שאלה:

אני מאוד מסתקרן לדעת מה החברים שלי חושבים ולכן לעיתים שהם מניחים את הטלפון שלהם אני בודק את ההודעות שהם שולחים ומקבלים. ברור לי שזה לא מעשה יפה אבל האם ההלכה אוסרת דבר כזה. כמו כן, האם מותר להכנס ללא רשות לטלפון של אדם אחר - דרך תוכנת ריגול?

תשובה:

שלום ותודה לך על הגילוי לב. אכן בהתבוננות בהודעות בטלפון של האחר בלא רשותו - יש משום חוסר כבוד הראוי, וכדברי הגמרא (שבת לא, א) שכל מה ששנאוי עליך אל תעשה לחברך, אלא שיש בזה איסור נוסף מתקנת רבנו גרשום מאור הגולה (שחי מלפני יותר מאלף שנה) הידוע בשם "חרם דרבינו גרשום" (או בקיצור חדר"ג) שאסר לקרוא מכתבים שנשלחו לחבירו בלא רשותו (מהר"ם מרוטנבורג, שלטי גיבורים, כלבו).

ואף שהוא גזר על קריאת אגרות של האחר ולא על קריאת הודעות בטלפון שהרי עדיין לא היה דבר שכזה, אולם כיון שהסיבות לתקנה שייכות גם לקריאת הודעות בטלפון - יש לאסור בזה.

והנה הגאון הגדול ר"ח פלאג'י (חקקי לב חיו"ד סי' מט) כתב כמה טעמים לחרם זה, ומשם נראה שאת אותן הסיבות - ניתן ללמוד גם לעניננו.

ראשית כתב שאסור לאדם לחפש מסתוריו של חבירו, כלומר שאסור לחטט בפרטיותו של הזולת, וודאי שאין הבדל בין איגרת שנשלחה לו לבין קריאת הודעות בטלפון. עוד כתב שם לאסור משום רכילות, כשם שהסביר רש"י בפירושו על הפסוק "לא תלך רכיל בעמיך" שהמרכלים הולכים בבתי רעיהם לרגל מה יראו רע, ויש כתבו (תורת חיים ח"ג סי' מו) שבזה שהוא קורא באגרת הוא נחשב כגזלן כיון שהוא משתמש באותו רגע בדבר שאינו שלו וישנו דין הלכתי האומר ששואל שלא מדעת נקרא גזלן, וודאי שכל סיבות אלו ישנם גם בטלפון.

גם אם אדם השאיר לדוגמה מסך מחשב פתוח - אין להתבונן במסך זה אם מופיעים בו דברים פרטיים, שהאיסור דלעיל לא נאמר רק על מי שפותח את המחשב או הטלפון של חבירו אלא על האיסור הוא לגלות על ידי כך את מצפוניו של חבירו, דהיינו הדברים הפרטיים הנוגעים לו.

מעל הכל יש לנו תמיד לראות כנגד עיננו את הפסוק "ועשית הישר והטוב" (דברים ו, יח) ולהתנהג תמיד באמת המוסר והצדק העולה מפסוק זה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully