וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר למחוק את שם השם שנכתב בפלאפון?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 28.2.2022 / 9:48

"אני מקבל הודעות בטלפון הסלולרי ובהן דברי תורה עם שם ה'. האם מותר לי למחוק אותן?", נשאל הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון. תשובתו המלאה בפנים

חרדי עם טלפון סלולרי. ShutterStock
חרדי עם טלפון סלולרי/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: מחיקת שם השם שנכתב בפלאפון.

שאלה:

שלום לכבוד הרב. פעמים רבות אני מקבל הודעות בטלפון הסלולרי ובהן דברי תורה עם שם ה' וכן פרקי תהלים שכתוב בהם שם ה'. האם מותר לי למחוק אותן?

תשובה:

שלום וברכה ותודה על השאלה המאוד מצויה בימינו אנו.

איסור מחיקת שמו של הקדוש ברוך הוא נלמד מהפסוק: (דברים יב, ב-ד) "אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם עַל הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל עֵץ רַעֲנָן: וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת שְׁמָם מִן הַמָּקוֹם הַהוּא: לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם", כלומר אין לעשות לה' - מה שכתבה תורה לעשות לאלילים, דהיינו לאבד שמו של הבורא, ומחיקת שמו נכללת גם בכלל איבוד שמו.

ישנם עשרה שמות שנאסר עלינו למחוק (קסת הסופר סימן יא אות ה') ואין הבדל בזה אם השמות נכתבו על ידי דיו או בכל צורה ואופן אחר.

אמנם ישנן כמה סיבות להתיר למחוק את השם הכתוב במסך המחשב או הטלפון:

א. כיון שכתיבה שאינה מתקיימת לזמן רב אינה חמורה ככתיבה המתקיימת (מקדש מעט סי' רעו סק"נ), וכתיבה על גבי מסך אינה מתקיימת זמן רב - כיון שהמסך עתיד להתכבות בפרק זמן קצר (תשובות והנהגות ח"ג סי' שכו).

ב. כתיבה על מסך אין בה ממש, שכן זו לא כתיבה העומדת אלא ישנם אורות הדולקים בכל חלקיק שניה ונותנים לנו הרגשה כאילו האותיות קבועות על המסך. דבר זה נעשה ע"י הטעיה אופטית שכן עין האדם מצלמת את מה שהיא רואה כנגדה ומשאירה את הדמות הנראית למשך זמן 1/16 של שניה עד שתראה תמונה חדשה אחר חלוף חלקיק זמן זה.

לפיכך המחשב מהבהב שוב את אור האות שנית בזמן מועט מזמן זה ולכן נראה לעין האדם כאילו האותיות עומדות על המסך.

מסקנה:

אחר שלמדנו איך הדברים עובדים נקל להבין שאם אדם מכבה את המסך - הוא אינו מוחק אלא רק מפסיק את האור הבא ודבר זה אינו נחשב כמוחק את השם (ספר גנזי הקודש).

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully