וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרבים בשמחה: איך עושים את זה להלכה?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 14:05

אומרים ש-"משנכנס אדר מרבים בשמחה", אבל איך מקיימים בפועל את אותה השמחה? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בהרחבה

יהודים חרדים חוגגים את חג פורים. ShutterStock
יהודים חרדים חוגגים את חג פורים/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: איך מקיים את מצוות השמחה.

שאלה:

ידועה אימרת חז"ל "משנכנס אדר מרבים בשמחה", אולם לא מובן לי איך מקיימים בפועל את אותה השמחה.

תשובה:


שלום לכם. אכן במאמר חז"ל זה - כבר התחבטו רבותינו להבין איך לקיימה, כיוון שלא כמאמר חז"ל "משנכנס אב ממעטים בשמחה", שנתנו בזה גדרים מפורשים לכל אותם הדברים האסורים בחודש אב, אולם לשמחה בחודש אדר לא נתנו רבותינו שום גדרים.

יש שכתבו שכל הנצרך הוא רק להעביר דאגה וצער מהלב (רש"ז אורבעך בהליכות שלמה), בעוד שיש אומרים שאדרבא השמחה צריכה להיות שמחה אקטיבית, ולכן ישנם מגדולי ישראל שנהגו לשתות יין בראש חודש אדר שכן אין שמחה אלא ביין (רבי יעקב קנייבסקי זצ"ל אביו של רבי חיים קנייבסקי שליט"א).

יש שנתנו הסבר יותר רוחני שיש להתחזק באמונה, והתעלות רוחנית זו תביא עמה שמחת הלב. (רב צדוק הכהן בפרי צדיק).

למעשה: כיוון שאין בזה כללים מפורשים כל אחד ישתדל לשמוח בדרך שמביאה לו שמחה (נמוקי אורח חיים).

אולם זאת יש לדעת: שענין שמחה זו אינה כשמחה המחוייבת בשלושת הרגלים שכתוב בהם "ושמחת בחגך", אלא כאן הענין הוא לא מחויב אלא שחז"ל לימדונו בזה את האוירה הראויה בחודש זה. (דרך שיחה סוף פרשת מקץ).

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully