וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזקנה ניגשה אל הקערה ופתרה את התעלומה המסתורית

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 12:34

אישה זקנה, ניגשה אל הקערה, לקחה שתי פרוטות, אמרה "זה שלי", והלכה. מה אנחנו למדים מכך? קטעים נבחרים מתוך ספרו של האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו - "תורת הנפש"

יהודיה מבוגרת מתפללת. ShutterStock
יהודיה מבוגרת מתפללת/ShutterStock

בספרו של האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו - "תורת הנפש" - קיים עולם עשיר של פניני חכמה הרלוונטיים לחיי היומיום שלנו. וואלה! יהדות ליקט נבחרים מהם.

כך צריך להיזהר מגזל

מסופר על הרב גלאנטי, מרבני צפת, שהיה צדיק יסוד עולם וחי בזמן האר"י הקדוש, שפעם אחת בא לפני האר"י הקדוש ואמר לו האר"י 'אתה צדיק וירא ה', כל המידות הטובות יש בך, רק דבר אחד לא טוב בך, יש לך גזל, רואים על הפנים שלך שאתה גונב', הרב גלאנטי התעצב שהיה עשיר גדול ובעל חסד ואמר להאר"י 'כל חיי אני עושה צדקות חסדים, את מי גזלתי', אמר לו האר"י ללכת ולחפש.

הלך הרב גלאנטי וקרא לכל פועליו, שם לפניהם קערה של כסף ואמר, מי שחושב שמגיע לו משהו ממנו, משהו שלא נתתי לו, שיקח, אל יפחד. כל העובדים אמרו לרב שהוא צדיק, ואין להם עליו שום תלונה, פתאום אחת העובדות שלו - אישה זקנה, ניגשה אל הקערה, לקחה שתי פרוטות, אמרה "זה שלי", והלכה.

הרב גלאנטי לא הבין את כוונתה, הלך וחזר אל האר"י הקדוש, הסתכל עליו האר"י הקדוש ואמר לו 'כעת הגזל נמחק מפניך', שאל אותו הרב גלאנטי לפשר הדבר, והסביר לו האר"י הקדוש 'הזקנה הזו עובדת יותר טוב מכולם, היא מיומנת במקצוע שלה, ומגיע לה תשלום יותר גבוה מכולם, אך אתה משלם לה כמו כל העובדים, ולכן היה לך גזל בידיים, ועכשיו שנתת לה הורדת את הגזל.

לומדים מכאן יסוד גדול לעניין הממון, לפעמים אדם יושב עם חברו ואומר לו 'מגיע לך מאה', והוא רגוע בליבו, אבל באמת מגיע לחברו מאה ועשרים, אפילו שאדם חושב שהוא סיכם איתו מחיר והכל טוב, אם חברו חושב שמגיע לו יותר, תחשוש, זו עוד שנקודה שיכולה להיקרא גזל, צריך האדם לתת את הדעת כמה באמת עליו לשלם ולהוציא מכיסו ולא ללכת רק לפי מה שנראה בדעתו.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully