וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסת בנט בשבת למוסקבה: מה עמדת ההלכה?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 11:45

מתי מותר לחלל שבת? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בהרחבה

ראש הממשלה נפתלי בנט בטיסה מרוסיה לגרמניה, 5 במרץ 2022. ללא קרדיט, אתר רשמי
ראש הממשלה נפתלי בנט בטיסה מרוסיה לגרמניה, 5 במרץ 2022/אתר רשמי, ללא קרדיט

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפים שאלות הלכתיות וספקות אקטואליות. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: מתי מותר לחלל שבת?

שאלה:

שלום לכבוד הרב, לאחרונה בעקבות המלחמה ששורה באוקראינה נעשו פעמים רבות חילולי שבת, וכגון בריחת היהודים ממקומות התופת ביום השבת. ויודע אני שחילול שבת לצורך פיקוח נפש דהיינו הצלת יהודים מותרת, אולם פעמים רבות חילולי השבת נעשו לא רק על מנת להציל יהודים אלא גם לצרכים אחרים וכגון טיסתו של ראש הממשלה לפשר בין הניצים ביום השבת, שאף שנסיעתו הייתה גם עבור סיוע ליהודים אולם בעיקר רצה להיות הגשר המתווך. ושנית רציתי לדעת אם מותר לחלל שבת במקום שהדבר היה ניתן להיעשות אחרי השבת. זאת ועוד, האם רשאים לחלל שבת עבור סכנה עתידית וכגון יהודים שנמצאים שלא במקום סכנה ברגע נתון זה אולם אם הם לא יברחו כעת יתכן שבעתיד הסכנה תהיה יותר קרובה. אשמח לדעת מה דעת ההלכה?

תשובה:

שלום וברכה לכם ויהי רצון ששאלות מעין אלו יהיו רק נחלת העבר ולא נתחבט בהם שוב, וזאת למודעי שכל שאענה הוא רק על פי ההלכה, ללא להיכנס לפוליטיקה כלל וכלל שאין מקומו בפינת הלכה זו.

הנה יש לדעת שאף שיום השבת קדוש לנו מכל ויש לשמרו מכל משמר - אולם אם ישנו יהודי בכל מקום שהוא בעולם שחייו בסכנה, חובה עלינו לחלל את השבת ודבר זה נחשב לנו כמצווה גדולה (שלחן ערוך סימן שכח, סעיף יג), ויש לקיימה על ידי ישראל גדולים ולא לומר לנכרי או לקטן לעשותה במקום שיכולה להתקיים על ידינו (סעיף יב), וחובה להזדרז בדבר כשם שאמרו חז"ל (גמרא ירושלמי ) שהזריז הרי זה משבח, והשואל (כלומר הולך לרב לשאלו אם ניתן לחלל שבת ובתוך כך מפסיד זמן יקר להצלה) הרי זה שופך דמים. מצוה זו אינה רק במקום של ודאי הצלה אלא גם אם יש ספק הצלה ואפילו ספק רחוק וסיכוי קטן להציל את היהודי מחויבים לעשות את כל האפשר על מנת להצילו (סימן שכט ב-ה).

וכן על הצלת נפש של סכנה עתידית וכגון המקרה שלנו, שישנם יהודים שכרגע עדיין אינם בסכנה אולם יתכן שאם לא ינוסו על נפשם יסתכנו בעתיד - עדיין חייבים לעשות ככל הניתן להצילם כרגע, אולם אם ההצלה יכולה להיעשות אחר השבת ללא סיכון מיותר - יש לחכות לאחר השבת (כשם שמתירים לחברת 'הצלה' הנוסעים באמבולנסים לחזור שמא יצטרכו בהמשך היום לנסוע להצלת אחרים), ואף שניתן להצילם בדרך אחרת, קשה יותר ללא חילול שבת אולם דרך זו עלולה להתאחר, להתעכב או לגרום להם פחד או חרדה מחמת שאין ההצלה נעשית מיד, יש להימנע מלעשות כן כשפחד זה עלול לסכן אותם אלא יחלל את השבת בדרך הבטוחה והקלה (שו"ת פאת שדך ח"א סימן מא' וערוה"ש סעיף ח').

וכמו כן, לשאלתכם - שאם אדם מתכוון לחלל שבת עבור סיבה שאינה מותרת ובדעתו לנסות בדרך אגב גם להציל נפש יהודי - הרי זה מותר, שהרי סוף סוף הוא גם כן עוסק בהצלת נפשות, ויתירה מזו כתבו הפוסקים שאפילו אם כל כוונתו היתה רק לחלל את השבת ובתוך כך הציל נפש אף שלא התכוון לזה כלל הרי הוא פטור (ביאור הלכה סימן שטז סעיף ז').

ואף אם הניסיון להצילו לא צלח, עדיין המצילים קיימו מצוה ויש להם שכר טוב מאת ה' עבור מחשבתם הטובה (סעיף טו), ואין צריך לומר שאין בידם עבירה כלל ועיקר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully