וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלא: הסוס חטף חבטות אך נותר אדיש לגמרי

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 15:03

כאשר אין ערנות, האדם הוא כסוס רץ במלחמה - מקבל חבטות ופציעות אך איננו מרגיש דבר, עד שלבסוף הוא נופל ומת. הערנות נותנת לאדם כוח ויכולת לדבוק באמת. מפניני החכמה בספרו של הרב יאשיהו פינטו

בספרו של האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו - "תורת הנפש" - קיים עולם עשיר של פניני חכמה הרלוונטים לחיי היומיום שלנו. וואלה! יהדות ליקט נבחרים מהם.

הרב פינטו. שובה ישראל,
הרב פינטו/שובה ישראל

להיות ערני

אנשים חושבים על דברים עיקריים וטובים כמו - להרבות בלימוד התורה, לחזור בתשובה, ולהתמיד בקיום המצוות.

אך צריך לדעת שכל הדברים הטובים תלויים ביסוד אחד גדול, ישנם אנשים שמחזיקים עצמם לחוזרים בתשובה, ללומדי תורה ומקיימי מצוות, ולמרות שהם ערים בגופם - הם ישנים במחשבתם.

יכול להיות שאדם יהיה בישיבה במשך עשרות שנים, ולמרות שהוא לומד ומרבה בעסק התורה, במחשבתו הוא ישן, איננו חי ומודע למתרחש סביבו.

אדם צריך להיות ער גם בנשמה - להיות ערני, כשהנשמה מנותקת הוא נראה כשני אנשים, אחד שיושב ולומד ואילו השני - שבתוך עצמו - ישן ולא מפנים דבר, צריך להיות כלי קיבול לחיים שמתרחשים מסביב.

אדם הולך ברחוב ורואה אנשים חולפים למולו וחנויות צבעוניות מצדדיו, אך לאחר מכן איננו זוכר דבר, מדוע? מפני שהוא היה ער - אך לא ערני.

כאשר האדם ערני, החיים נעשים חלק ממנו, ייתכן שבני זוג יחיו ביחד עשרים שנה, אך כל אחד מהם חי את החיים שלו בנפרד, אינם ערניים זה לזו, ובמקום חיי אהבה והתחדשות, הם חיים בתרדמה את השגרה וההרגל.

כאשר אין ערנות - ייתכן ולומדים תורה, ומקיימים מצוות, אך אין הדבר נוגע בעצמיות הנשמה, וזה מה שאמר הנביא "כסוס שוטף במלחמה" הסוס רץ במלחמה, מקבל חבטות ופציעות אך איננו מרגיש דבר, עד שלבסוף הוא נופל ומת.

היצר נותן לאדם לרוץ כל חייו מבלי מחשבה, מבלי לעצור, ללא התבוננות וערנות בחיים - האדם עתיד להגיע לאומללות של ממש.

ללא ערנות האדם מתפצל לשלוש כיוונים, השכל לכיוון אחד, הרגש לכיוון השני, ופעולת הגוף לכיוון השלישי, כדי להצליח בחיים - הרגש, המחשבה והפעולה צריכים להיות מאוחדים בפעולתם.

ייקח האדם לעצמו עט ודף ויכתוב את כל העולה על רוחו במשך עשר דקות, כל כך הרבה עולמות ומחשבות מפוזרות עובר האדם בזמן קצר, כשיראה היכן הוא מונח - יתבייש מעצמו, כך ידע עד כמה איננו ערני, כאשר הראש נמצא בכל כך הרבה מקומות בזמן כל כך קצר, זה סימן שהאדם לא ערני לחייו.

כמה רעות מביאה חוסר הערנות לאדם, כאשר הראש שקוע במחשבות, כאשר הנשמה של האדם רדומה, האדם לא שולט על עצמו, הלימוד לא נכנס בתוכו.

כאשר האדם לא ערני, איננו שם לב לפרטים ונופל לשקרים, הערנות נותנת לאדם כוח ויכולת לדבוק באמת.

גם אם קיבל על עצמו לא לכעוס ולא לפעול פעולות שליליות, במצב של חוסר ערנות, הוא לא יתפוס את עצמו וירבה לכעוס, כאשר אין ערנות אין שום תוקף לקבלות ולהחלטות שהחליט על חייו.

תכין ליבם, תקשיב אוזנך, לאחר שהלב מוכן וערני, אזי האוזניים קשובות ומפנימות. ערנות היא מפתח קטן - אך בכוחה לפתוח דלתות גדולות ועצומות.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully