וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכהן הקשה: האם מותר לי להתפלל על קברו של שר התורה?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 10:46

כהן שאל: מותר לי לעלות לקברם של צדיקים ולהתפלל? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, השיב לו בהרחבה

יהודי מתפלל. ShutterStock
יהודי מתפלל/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: כהן שרוצה לעלות לקברם של צדיקים ולהתפלל.

שאלה:

שלום לרב, ואודה מראש אם אוכל לקבל מענה.
אחר פטירת הרב הגדול, הרב חיים קנייבסקי זצ"ל רציתי מאוד לילך למקום קבורתו כדי להיפרד ממנו בפעם האחרונה, אולם דא עקא שאני כהן ואין אני רשאי להיטמא למתים. אולם שמעתי כמה פעמים שצדיקים במיתתם נקראים חיים, ולכן רציתי לדעת אם אפשר לסמוך על מאמרים אלו על מנת להשתטח על קברו.

תשובה:

אכן אנשי אמונה אבדו, וכל בית ישראל כואבים ובוכים את השריפה אשר שרף ה'.

לגבי הדין של טומאת המתים. אמנם ישנם מאמרי חז"ל בכמה מקומות שמורים שאין צדיקים מטמאים, וכגון בדברי הזוהר (וישלח, קסח) שאין גופם של צדיקים מטמא, ומספר שם בזוהר על אליהו שהינו כהן שהיה בבית קברות צדיקים והסביר אליהו שסמך על זה שאין צדיקים מטמאים במיתתם, וכן במעשה שאליהו (משלי סימן תתקמד) נטל את גופת רבי עקיבא על כתפו ואמר שאין טומאה בתלמידי חכמים.

אולם, כבר כתבו הפוסקים (ראה חזון עובדיה, אבלות ח"ב עמוד יב) שאין לפסוק כדברי המדרשים במקום שדברי הגמרא מורים להיפך, שאנו פוסקים הלכה כדברי הגמרא, וכאן ישנם מספר גמרות מפורשות המורות שגם צדיקים מטמאים במיתתם, ועוד, שישנם פוסקים שהסבירו שמה שאמר אליהו היה רק דברי דיחוי ולא היתה זו הסיבה האמיתית שהוא ניגש אל הצדיקים הנ"ל, אלא הטעם האמיתי הוא מכיון שהיו צדיקים אלו בגדר 'מת מצוה', דהיינו מת שאין לו קוברים שאז כל ישראל מחוייבים לקברו ואפילו כהנים (רמב"ן, יבמות סא, א).

והביא הגר"ע יוסף שם להקת פוסקים שהחמירו לכהן מלגשת אל קברי הצדיקים והסיק שהדבר אסור, ולכן אסר גם לכהנים ללכת לבקר במערת המכפלה וכדומה.

ואף שאסור להיטמא לקברי מתים אולם אפשר להתיר לנסוע ברכב בכביש שבשבילי בית הקברות בין הקברים (חזון עובדיה עמוד י'). כיוון שיש היכר לקבר, אין צריך להרחיק אלא ד' טפחים, ובלבד שלא יהיה אילן או שאר דבר שמאהיל בינו לבין הקבר.

אכן, יש לדעת שדין זה שאמרנו הינו נוגע רק לכהנים זכרים, אולם אשה הנשואה לכהן או בתו של כהן רשאית להיטמא לכל מת וכדברי הפסוק (ויקרא כא,א): "אמור אל הכהנים בני אהרן", ודרשו חז"ל: בני אהרן-ולא בנות אהרן.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully