וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכדו של שר התורה: "כמה פעמים הוא ניסה לסיים את הש"ס ולא הצליח"

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 10:46

רבנים, אישי ציבור ומאות רבות של תושבי השומרון לקחו חלק בעצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש. יוסי דגן: "דווקא בימים בהם שורר בלבול אנו אומרים בבירור: הציבור החרדי והדתי אחד הוא"

עצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש. המועצה האיזורית שומרון,
עצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש/המועצה האיזורית שומרון

מאות רבות של תושבי השומרון בראשות רבנים ואישי ציבור השתתפו ביום ראשון בערב בעצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש, בבית הכנסת של היישוב ברוכין בשומרון. את העצרת יזם וארגן ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בשיתוף עם המועצה הדתית שומרון.

פתח את העצרת נכדו ונאמן ביתו הרב יעקב קנייבסקי שתיאר את דמותו של הסב הגדול. "הציבור צריך לדעת" אמר "שהדברים לא באו לרב בקלות. כמה פעמים הוא ניסה לגמור את הש"ס ולא הצליח. עוד שנה ועוד שנה עד שבשנה השלישית הוא הצליח. לפני כעשרים שנה הרב עבר אירוע מוחי" סיפר, "אחריו הוא סבל משיתוק ברגליים וביד אחת. היו לו את הפיזיותרפיסטים הכי גדולים בארץ והם אמרו שאין סיכוי בעולם שהוא אי פעם ישוב לכתוב. הוא כמובן כתב אחר כך ספרים רבים, לא היה סיכוי שהוא ילך לדברי המומחים, אבל בזכות כח הרצון הבלתי נתפס שלו הוא הצליח להתגבר וחזר להיות כמו לפני האירוע פחות או יותר".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, נשא דברים וספד לשר התורה. "הערב הזה הוא הספד לגדול הדור והוא גם אמירה ברורה: אנחנו יחד, מאמינים יחד, מתפללים יחד, לומדים יחד, מתחזקים יחד. דווקא בימים בהם שורר בלבול אנו אומרים בבירור: הציבור החרדי והדתי אחד הוא".

דגן שיתף את הנוכחים בעמדותיו של הרב כלפי ההתיישבות היהודית בארץ ישראל וציין כי "הרב התנגד נחרצות לכל הריסה בהתיישבות ואף כתב בלשונו הקצרה והחדה לשואלים על השתתפות כוחות ביטחון חלילה בהרס בית כנסת במאחז ביו"ש: "בודאי אסור לסתור!".

"הרב היה מלא וגדוש באהבת ישראל וקיבל כל יהודי בחמימות. התורה שלו היתה שלמה ואהבתו לעם ישראל בארץ ישראל היתה שלמה. הוא לא הושפע משום דבר חוץ מהתורה ולכן זה היה כל כך אמיתי ונוגע ופועל על אנשים רבים כל כך", אמר. "אנו בשומרון נקבל על עצמנו בע"ה להתחזק בדרכו הקדושה" סיים דגן את דבריו.

עצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש. המועצה האיזורית שומרון,
עצרת מספד מרכזית לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שנערכה לראשונה בהיסטוריית ההתיישבות ביו"ש/המועצה האיזורית שומרון

רב היישוב יצהר, הרב דוד דודקביץ', הסביר על חשיבות ההספד: "מצווה גדולה אצלנו לזכור, כי הזיכרון נותן לנו תעצומות חיים. אי אפשר שלא להספיד גדול בישראל. מי שידע להגדיל את מעלת הצדיקים הוא יתברך בזה. זה נכון על כל צדיק, זה נכון בכל מקום, כאן זה נכון כיפלי כפליים. הרב קוק אמר: "כי רוח האומה יתגלה בגדוליה אז יכיר את תוכן חייו" זה לא סתם שיש כאלה לוויות ליהודים כמו רבי חיים, הם נשמת האומה, הם מזכירים לכולנו מי אנחנו".

הרב אליעזר רוט, חתן גיסו של שר התורה זצ"ל, הגר"י זילברשטיין שיבלחט"א, חידד בדבריו: "אנחנו צריכים לדעת מה יש לנו מרב חיים. ברמב"ם כתובה הגדרה: "חברתו של תלמיד חכם נעימה", תמיד היה נעים להיות בחברתו, אף פעם הוא לא כעס. פעם ישבתי בקבלת קהל וראיתי שני אנשים שהגיעו לרב קנייבסקי, שני מנהלי מוסד רבים אחד מול השני, ואז הוא שואל אותם אתם מכירים את גיסי הרב זילברשטיין? אני רוצה לשאול אתכם שאלה, למה כולם אוהבים אותו? אני אגיד לכם: כל המכבד את הבריות, הבריות מכבדים אותו, הוא מכבד את כולם, אז כולם אוהבים אותו. תכבדו אחד את השני לא תהיה שום מחלוקת.

"אם אנחנו ניקח על עצמנו, שהתפקיד שלנו הוא לחייך לשני, לעשות טוב לשני, ללמוד עוד דבר ועוד דבר, והייעוד שלנו בחיים זה ללמוד תורה, אז ממילא נהיה האנשים הכי מאושרים בעולם וזה יהיה לעילוי נשמתו".

הרב אליעזר יוטקובסקי, מנכ"ל "אנחנו וצאצאינו", מבאי ביתו של מרן זצ"ל, אמר: "אני לא הוזמנתי לכאן כרב, לא באתי לכאן כתלמיד חכם, באתי לכאן כילד שגדל בבית כנסת סמוך לרב. דבר שאפשר לקחת אלינו וללמוד מהרב: לא היה אצלו בזבוז של זמן. פעם אחד החברים בן 13 וחצי אמר לנו אני רוצה ללמוד עם רב חיים חברותא. צחקנו ואמרנו לו אתה חולם. ואז הוא בא ואומר לנו אני לומד עם הרב חברותא ובאמת הרב למד איתו אבל אמר לו שאם פעם אחת הוא יחסיר תיפסק החברותא. כך הם למדו יחד שנה וחצי, בפורים הילד לא הגיע ונפסקה החברותא. מבחינתו של הרב קנייבסקי לא היה זמן של ביטול תורה".

רב היישוב ברוכין, הרב מאיר הילביץ הספיד: "יותר משאנחנו עסוקים בהספדו של מנהיג גדול וחשוב בישראל אנחנו עסוקים בסדר של הופעת תורה שעמד לנגד עינינו ואיננו. ובסוגיה הזאת כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. יש לנו את הזכות והכבוד לעסוק בהספדו של גדול יחיד ומיוחד בגדולתו בישראל, בזמן שליהודים הייתה אורה ושמחה כבה אור שהאיר את הדור הזה".

רב היישוב אלון מורה, הרב מרדכי וולנוב, סיכם את דברי המספידים: "צריך למצוא בתוך כל הסיפור את הנקודה שנוגעת בנו, את הנקודה הזאת אסור לפספס. צריך לדעת לנצל כל רגע, בפשטות, כשבן אדם מעריך דבר קטן זה בסופו אמירה גדולה של לימוד תורה".

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully