וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעניין: מותר לרכוש חמץ בפסח דרך האינטרנט?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 11:56

הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, נשאל לגבי חמץ בחג, והשיב: "אם זו רק הזמנה שיוצרת מעין זיכוי ואין לו קנייה ממשית של חמץ וביחוד אם הוא רשאי לבטל את ההזמנה לפני שתשלח הסחורה - יש מקום להקל". דבריו המלאים - בפנים

חמץ. ShutterStock
חמץ/ShutterStock

פעמים רבות, בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והיום: האם מותר לקנות חמץ בפסח דרך האינטרנט?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. אני ובעלי קונים בדרך כלל את מרבית מוצרי האוכל שלנו על ידי הזמנה מאתרי
אינטרנט השייכים לנכרים. דרך התשלום עבור הזמנות אלו נעשית על ידי כרטיס אשראי, ובידינו לקבוע מתי יגיעו אלינו אותם המוצרים. לכן רצינו לדעת אם מותר להזמין דברי מאכל שהינם חמץ בחג הפסח עצמו בחול המועד על מנת שנקבל אותם אחר חג הפסח?

תשובה:

שלום לשואלים הנכבדים וחג פסח שמח לכל עם ישראל.

ישנה הבחנה דקה בין רכישת מוצרי חמץ בחג פסח להזמנת חמץ כזכות לקבלו אחר הפסח.
אין להתיר רכישת חמץ בחג הפסח כיון שעל פי ההלכה אסור שיהיה בבעלותו של אדם חמץ אף שהחמץ אינו נמצא אצלו, אולם כיון שהחמץ משתייך לו הרי הוא נחשב בבעלותו, ומיד כשאדם קונה ומשלם עבור החמץ, אותו חמץ שהוא אמור לקבל משתייך אליו והוא עובר על איסור 'בל יראה ובל ימצא'.

נוסף על זה יש גם איסור בזה שאותו הקונה רוצה בעת הקנייה שנעשתה בעיצומו של החג בקיום החמץ שאותו הוא אמור לקבל אחר הפסח, כמו שהסביר הגר"מ שטרנבוך שליט"א בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ג סי' קלה).

ואף שיש מקום לחלק בין הקונה דבר מסוים כגון שהוא מצא איזה מוצר למכירה שלמוכר יש רק אחד כזה, שאז ודאי שבעת מסירת מספר כרטיס האשראי הוא קונה את המוצר, לבין קנייה ממוכר שיש לו סחורה המונית וכגון אותם דברי מאכל, שאז הקונה אינו מתכוון לקנות דבר מסוים אלא את סוג הדבר, וכגון שהוא קונה חטיף ביסלי אין הוא קונה חטיף מסוים אלא מוצר מסוגי החטיף הנ"ל יהיה איזה שיהיה, ולכן היה מקום לומר שקניין שכזה לא חל עד שהוא יקבל את המוצר (אמנם בדיון אם חל קנין על דבר שאינו מסוים כבר חלקו רבותינו הראשונים), אולם אם זו רק הזמנה שיוצרת מעין זיכוי ואין לו קנייה ממשית של חמץ וביחוד אם הוא רשאי לבטל את ההזמנה לפני שתשלח הסחורה - יש מקום להקל.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully