וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתוך התופת: "חייב להיות נס כדי שאחגוג את ליל הסדר עם אשתי וילדי"

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 13.4.2022 / 11:53

עבור רבע מיליון היהודים שהתגוררו טרם המלחמה באוקראינה, חג הפסח רחוק מאוד מחירות, בקהילה היהודית בדנייפרו, עובדים סביב השעון כדי לספק לעשרות קהילות צרכים בסיסיים של פסח. צפו בתמונות

בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח. פדרציית הקהילות היהודיות,
בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח/פדרציית הקהילות היהודיות

פסח אמור להיות "חג החירות", אבל עבור רבע מיליון היהודים שהתגוררו טרם המלחמה באוקראינה, החג הזה רחוק מאוד מחירות - גם עבור היהודים שמרביתם נותרו במדינה וגם עבור מי שיצאו לנדוד בדרכים או עלו ארצה ולא יודעים מה ילד יום.

בקהילה היהודית בדנייפרו, "בירת העסקים" של אוקראינה שיש המכנים אותה גם "בירת היהדות" של המדינה, עובדים סביב השעון כדי לספק לעשרות קהילות צרכים בסיסיים של פסח. בכל השנים האחרונות קיימו "פדרציית הקהילות היהודיות" של אוקראינה יחד עם שליחי חב"ד כ-200 סדרי פסח ציבוריים, אבל השנה המספר יהיה קטן בהרבה. גם העוצר שנכנס לתוקפו ב-18:00 בערב יקשה על ניהול אירועים קהילתיים.

הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה, נמצא בדנייפרו. מהרגע שבה פרצה המלחמה הוא ממעט בשינה ועסוק סביב השעון - כולל בשבתות, באישור הלכתי - בחילוץ יהודים מערי החזית באמצעות מערך של אוטובוסים ורכבות ששכר, לצד שליחת ערכות של עזרה ראשונה, מצות, יין ואוכל ליהודי המדינה.

סטמבלר מספר לוואלה! יהדות: "רכשנו 50 אלף ערכות של מצות עבודת יד מהודרות, שרובן נאפו במאפייה כאן בדנייפרו עוד לפני המלחמה, לצד מיץ ענבים, אוכל ובשר כשר וצירפנו למארזים ערכות של עזרה ראשונה. אנחנו שולחים את המוצרים עם נהגים אוטובוסים שמוציאים פליטים ומביאים אותם למרכזי הקליטה שלנו בדנייפרו, בטרם העברתם אל מחוץ לגבולות המדינה. כאן בדנייפרו נקיים כמה לילות סדר ציבוריים יחד עם רב העיר הרב שמואל קמינצקי. אשתי והילדים בארץ וברור לי שחייב להיות נס כדי שנחגוג יחד. אני לא רוצה לחשוב על מציאות אחרת, שבה בחג הגאולה הזה נהיה עדיין בעיצומה של המלחמה הנוראית הזו".

לילות סדר ציבוריים יתקיימו גם בערים בחזית, כמו חרקוב המופצצת. לדברי הרבנית מרים מוסקוביץ, שליחת חב"ד בעיר שנמצאת כעת בישראל, לדבריו של סטמבלר: "בבית הכנסת שלנו יש עדיין 100 פליטים שבתיהם נהרסו והם מוצאים מחסה במבנה. מכיוון שיש עוצר אחרי 20:00 יגיעו עוד 100 אנשים לקראת ליל הסדר והם יחגגו שם ואחר כך יישארו לישון עד חול המועד. בסיוע 'פדרציית הקהילות היהודיות' כמויות גדולות של מצות, מיץ, ענבים, בשר ועזרה ראשונה עושות את דרכן לעיר. זה חשוב במיוחד כעת, כשבחרקוב יש מחסור גדול מאוד באוכל ובמוצרים פרא-רפואיים".

בחרקוב יחלקו גם אלפי ערכות למי שירצה לעשות את ליל הסדר בביתו: "יש לנו 4 נהגים אמיצים שנוסעים תחת אש ומסייעים לקשישים ולחולים. הם מלאכים".

בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח. פדרציית הקהילות היהודיות,
בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח/פדרציית הקהילות היהודיות
בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח. פדרציית הקהילות היהודיות,
בקהילה היהודית בדנייפרו נערכים לחג הפסח/פדרציית הקהילות היהודיות

באודסה, שנמצאת בימים האחרונים על הכוונת, חשבו על פתרון יצירתי: רב העיר ושליח חב"ד הרב אברהם וולף אומר: "בגלל העוצר נעשה לתלמידי בתי הספר שלנו והוריהם ליל סדר ציבורי שיתחיל ב-18 ויסתיים עד 20:00 כדי שאנשים יספיקו לחזור לבתיהם. בנוסף, שכרנו מלון ל-9 ימים וישהו בו 300 מחברי הקהילה בכל ימות החג. כך נוכל לערוך את ליל הסדר כהלכתו, ללא צורך לצאת לרחוב בשעת העוצר, משום שגם נישן באותו מבנה. אין ספק שזה יהיה פסח שונה, אבל אני מקווה ש'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל' ונראה ניסים".

רבה של קייב ושליח חב"ד הרב יונתן מרקוביץ יארגן בבירת אוקראינה 3 לילות סדר ציבוריים ב-3 מוקדים שונים. בכל אחד מהם צפויים להשתתף עשרות והם יישארו לישון במבנים שבהם תתקיים סעודת החג בגלל העוצר ברחובות. לדברי הרב מרקוביץ, "בנוסף לאירועים הקהילתיים אנשים שירצו לעשות ליל סדר בבית יקבלו מזון, מצות ויין - כלומר זו גם עזרה הומניטרית בתקופה שבה לא קל להשיג מזון וגם סיוע לחג בחבילה אחת".

הרב מענדל גוטליב, מנהל בית חב"ד בלבוב, שכר מסעדה מפוארת במרכז העיר לבוב ויכשיר אותה כדי לקיים בה את סעודת החג. "אנחנו מעריכים שישתתפו בליל הסדר הראשון כ-150 בני אדם ובלילה השני (בחו"ל חוגגים יומיים) כמה עשרות. דווקא בזמן הזה, יהודי לבוב שמחים להתלכד ולהגיע לכל אירוע קהילתי, מתוך תקווה שנזכה לשלום וחירות אמיתית. בגלל העוצר ליל הסדר יהיה קצת חריג מבחינה הלכתית, אבל קיבלנו לכך היתר כי זה מצב של פיקוח נפש".

ובתוך כך, ב"פדרציית הקהילות היהודיות" באוקראינה מזהירים מפני מחסור חמור במוצרי מזון ומוצרים פרא-רפואיים. "הסיוע שאנחנו שולחים - בעזרת ידידים מכל העולם - חשוב ומציל חיים במקומות שאין בהם מזון ודברים בסיסיים כמו פולידין, מכשירים לנשימה מלאכותית ועוד אבל התקציבים שלנו אוזלים בקצב מהיר. אנחנו מודים לכל מי שמסייע לקראת החג הקרוב, אבל אני חושש מתרחיש שבו אחרי פסח לא נוכל לשלוח עוד מוצרים הומניטריים. זה מדיר שינה מעיני. נשמח לכל סיוע כדי להעבירו ליהודים כאן".

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully