וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם לא נתעורר: זה מה שעלול לבוא עלינו

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 26.4.2022 / 12:54

הביאור החדש והייחודי מאת האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שהתפרסם לקראת ההוצאה לאור המחודשת של ספר דברים, פותח צוהר לעומקם של הפסוקים מחד ומאידך מעניק לנו טיפים והכוונה לחיי היומיום שלנו. בחרנו קטעים נבחרים

לקראת הוצאה לאור מחודשת של ספר דברים, בימים אלו מתפרסם ביאור חדש וייחודי על הספר, מאת האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מנהיג "שובה ישראל". הביאור פותח צוהר לעומקם של הפסוקים מחד ומאידך מעניק לנו טיפים והכוונה לחיי היומיום שלנו. וואלה! יהדות בחר קטעים נבחרים.

"הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וגו' וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם וגו' וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה' נֹתֵן לָכֶם" (יא טז י"ז)

ורש"י פירש, וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה על כל שאר הייסורין אגלה אתכם מן האדמה שגרמה לכם לחטוא.
והיקשו רבותינו הקדושים, מדוע מאשימים את האדמה שגרמה לכם לחטוא.

והנה ידועים דברי הב"ח (אוח סימן רח) דידועים דברי הזוהר הקדוש (וירא קח) שכל הארצות נתונות תחת השרים של מעלה, אבל ארץ ישראל הקב"ה בעצמו הוא השר שלה. כדמובא (יא יב) "אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ"

ומשום שהשפעת הארץ באה על ידי הקב"ה, נשפעת הקדושה גם בפירות שיונקים מקדושת השכינה השוכנת בקרב הארץ, והפירות מקודשים ומטהרים את כל מי שאוכלם.

יהודי חרדי ישן. ShutterStock
אם האדם חוטא ומטמא את הארץ, אזי מסתלקת השכינה השוכנת בתוכה/ShutterStock

אבל אם האדם חוטא ומטמא את הארץ, אזי מסתלקת השכינה השוכנת בתוכה והס"מ נעשה השר שלה, ועל ידי זה נמשכת הטומאה בפרותיה היונקים מן הארץ, והם מטמאים חלילה את כל האוכלים אותם, עכ"ד.

ועל פי דברי הב"ח יובן, דעל ידי שחוטא האדם, גורם השפעה רעה על ארץ הקודש וגורם שהפירות מושפעים לרעה ומשפיעים רע, ולכן "וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה' נֹתֵן לָכֶם".

"בָּרוּךְ אַתָּה בְּבֹאֶךָ וּבָרוּךְ אַתָּה בְּצֵאתֶךָ" (כח ו) ורש"י פירש, שתהא יציאתך מן העולם בלא חטא, כביאתך לעולם.

והנה קשה, דאם כן עיקר הברכה היא על היציאה מן העולם שתהיה ללא חטא, ואם כן מדוע כופל כניסתך לעולם בברוך כיציאתך מהעולם בלי חטא, הרי הכניסה היא בלא חטא ולא צריך לומר על הכניסה ברוך, מספיק ברוך אחד על היציאה מן העולם.

ודרשו רבותינו בדרך אחרת, הנה אנו מתפללים ומייחלים לגאולה השלמה וזה כל צפייתנו ומחשבתנו רגע רגע, ואף על פי שיתמהמה אחכה לו בכל יום שיבוא. אבל הגאולה יכולה לבוא בשני דרכים או בחסד וברחמים בלי חבלי משיח או ח"ו בדרך קשה ומרה, בייסורים קשים ובגזרות ופחדים נוראים.

וזה מה שמתפללים ומייחלים, שביאת הגאולה תהיה בברוך, בחסד, ברחמים כיציאה שגם היא אנו מתפללים שתהיה בחסד ורחמים.

והנה כמה שנים שאנו חוזרים ומתפללים ומבקשים מבית דין של מטה ומבית דין של מעלה, על דעת המקום ברוך הוא, רחמים וישוב הדעת, שעלינו להבין שכל הייסורים שעוברים בכלל ובפרט הם ייסורים של תחילת הגאולה, ואם לא נהיה חכמים למשוך חוט של חסד, המאורעות ילכו ויחמירו וכל יום צרתו גדולה משל חברו.

ואם לא נתעורר ונשוב אל השם, החבלי משיח קשים ומרים ומה שהיה לא מה שיהיה וצרה רודפת צרה ומגפה, מלחמה, רעידות אדמה, שפיכות דמים. מלחמות גזרות קשות ומצור על בני ישראל הם רק התחלת חבלי משיח.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully