וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני חרדית המחזיקה בטלפון חכם, אבל זו בקשתי להנדל: שחרר!

מרב סבר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 10:14

להנדל הייתה הזדמנות כמעט היסטורית לשינוי אמתי אם רק היה פועל נקודתית לתיקון המצב האבסורדי. מרב סבר, עיתונאית חרדית, פונה להנדל: רוצה לסייע? שחרר. הטור המלא בפנים

יהודי דתי עם טלפון חכם. ShutterStock
יהודי דתי עם טלפון חכם/ShutterStock

את הציבור החרדי אי אפשר לשנות מבחוץ נקודה. ההיסטוריה הוכיחה שכל ניסיונות לכפות אג'נדה חיצונית הנוגדת את הגדרת החרדיות הקשיחה נידונה לכישלון במקרה הטוב, והובילה להקצנה והסתגרות במקרה הפחות טוב. שיעור המתגייסים והיוצאים לשוק העבודה בקרב הגברים במגזר החרדי הלך והצטמצם דווקא בתקופה בה ניסו לכפות בכוח וברטוריקה לוחמנית את חוק הגיוס. ככל שהניסיונות מבחוץ לשנות ולכפות היו אגרסיביים יותר, כך חל ציפוף שורות גם בין החרדים האדוקים- לפתוחים והליברלים יותר.

דווקא כחרדית המחזיקה בטלפון חכם אני רוצה לומר לו: "הנדל שחרר". אם אתה באמת רוצה לעזור למגזר החרדי, תוריד את הידיים שלך מהרפורמה. הניסיון הוכיח; רפורמות כאלה מובילות להקצנות קשות יותר. אנשים יסתגרו. ייאלצו לוותר על הטלפון הכשר שלהם. ימצאו תחליפים קיצוניים ופיקוח הדוק יותר. רק אמש נחשף באתר החרדי JDN כי בחודשים האחרונים עמלו העסקנים על הקמת מאגר כשרות לענייני תקשורת שתהיה 'קומה כשרה חדשה' עם התראה למוסדות החסידות/ הקהילה, על כל אחד שיחליף ממספר כשר למספר רגיל. בנוסף: הגבלת הסים הכשר למספרים כשרים בלבד, וסינון המספרים אליהם יוכלו לחייג על ידי רשימה שחורה שתתנהל על ידי וועדת הרבנים.

להנדל הייתה הזדמנות כמעט היסטורית לשינוי אמתי אם רק היה פועל נקודתית לתיקון המצב האבסורדי בו וועדת הרבנים חסמה מספרים באופן שרירותי, לעיתים פוליטי וחסר היגיון וככל העולה על רוחה. נחסמו שיעורי תורה של רבנים שלא מצאו חן בעיניהם, כמו הרב שאול אלתר שפרש מחסידות גור, ואפילו קווי מיידע לצליאקים או סתם חנות שטיחים שכל חטאה היה שהדרך לחייג אליה היה דרך מספר המשוייך לטלפון חכם או שלא שילמה על מנת להיכנס לרשימה הנחשקת שתסיר מעליה את עננת החסימה ותאפשר ללקוחות פוטנציאלים להגיע אליה.

במקום השינוי הנדרש והנקודתי הזה, שלא נעשה, כך שהוועדה לענייני תקשורת עדיין חיה ובועטת ויכולה להמשיך לחסום ללא בקרה ובאופן שרירותי.

נעשה שינוי כולל והליכה על כל הקופה , הרפורמה מעניקה מתן אפשרות להתנייד מהקומה הכשרה בלי החלפת מספר. דבר שדווקא מקומם חרדים רבים שבוחרים בטלפון הכשר על יתרונותיו הרבים והחינוכיים, אך מאסו באלימות הוועדה לענייני תקשורת.

הנדל שוכח, שינוי אמתי במידה וייעשה יקרה רק מבפנים! עד שהייתה כמעט תמימות דעים בתוך החברה החרדית שוועדת הרבנים לא פועלת כשורה, שהיא מגזימה, שצריך להגביל את כוחה, בא הנדל והרים את קרנה. הפך את המאבק הפוליטי שלהם למאבק של כולם. הביא לציפוף שורות כך שגם חרדים ליברלים ופתוחים נאלצים לגנות את הרפורמה בעל כורחם.

הנדל, אם אתה באמת רוצה לסייע למגזר החרדי- שחרר.

הכותבת היא עיתונאית חרדית

מרב סבר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully