וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך זה יראה: מה יקרה כשהמשיח יבוא?

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל

12.5.2022 / 8:55

לקראת פרשת בהר: בשביל מה היה צריך את מצוות שמיטה אחרי מתן תורה, ומדוע גם בביאת המשיח יהיו זמנים של עלייה וזמנים של ירידה? הרב פינטו מסביר

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת בהר שנפתחת בפסוק "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר" ומובא ברש"י: מה עניין שמיטה אצל הר סיני והלא כל המצוות נאמרו מסיני - אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה (ופרטותיה) ודקדוקיה מסיני אף כולן נאמרו כללותיהן ודקדוקיהן מסיני.

פרשת השבוע, תפילה. ShutterStock
כל המצוות יישארו גם לעתיד/ShutterStock

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש מוסדות 'שובה ישראל', מקשה: הנה צריכים להבין, הרי פרשת שמיטה נאמרה בהר סיני, ובהר סיני זה היה מתן תורה. במתן תורה נפסקה זוהמתן של ישראל ובני ישראל הגיעו לתכלית הנרצה, כמו שהיו לפני חטא אדם הראשון שאכל מעץ הדעת, שבטלה מיתה מן העולם והגיעו למדרגה גבוהה ביותר. אם כך צריכים להבין, בשביל מה היה צריך לתת את מצוות שמיטה, הרי כעת שקיבלו את התורה בני ישראל הגיעו לדרגה הגבוהה ביותר ואין אצלם יותר את כל העניינים הרגילים שהיו עד עכשיו כאשר הייתה מיתה לעולם, אם כך בשביל מה היה צריך את מצוות שמיטה?

הרב פינטו מסביר כך: אולי אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, בני ישראל במתן תורה הגיעו לדרגה כפי שיהיה לעתיד לבוא, שאדם יעלה ויתעלה, יגיע למדרגה גבוהה ואחרי שיגיע למדרגה גבוהה שוב ירד ושוב יצטרך לעלות, אך הירידה לא תהיה ירידה כמו של היום שאדם חוטא ונופל, יורד למדרגות קשות וחמורות ויכול לרדת לדברים קשים, אלא הירידה תהיה ירידה מידתית לתקופה מיוחדת של "מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה'" (ישעיה יא, ט) אם כך, גם בביאת המשיח יהיו זמנים של עלייה ויהיו זמנים של ירידה, על פי כורח המציאות וכורח הזמן.

וכך הגמרא אומרת (סוכה נב.) שגם לעתיד לבוא כשיבנה בית המקדש ויצר הרע יעבור מן הארץ, הקב"ה ימשיך לדרוש מעם ישראל לעשות עזרת נשים ופירוד בין גברים לבין נשים. כל המפרשים שואלים מדוע יצטרכו את הפירוד הרי "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח" (ישעיה כה, ח) ולא יהיה יצר הרע, אם כך בשביל מה יצטרכו את הפירוד?

אלא לא יהיה יצר הרע, אבל בכל אופן יהיו זמנים של עלייה וזמנים של ירידה. כך גם בעניין שמיטת הארץ, בני ישראל היו אחרי מתן תורה והגיעו לדרגה הגבוהה ביותר, בכל אופן היה עניין של ביטחון ואמונה והשגה גבוהה שאפשר להשיג, זמנים של עלייה וזמנים של ירידה על פי כורח הזמן ההוא ולכן היה צריך לתת את מצוות שמיטה וכל העניינים של הר סיני. לכן התורה מדגישה ואומרת מה שמיטה כלולותיה ופרטותיה מסיני, אף כל המצוות כולם. כל המצוות כולם גם לעתיד לבוא יישארו וגם לעתיד לבוא תהיה דרך אחרת לעלייה וירידה, אבל לא בירידה מתחת לקו, שזה נקרא חטא ונקרא ירידה גדולה.

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully