וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: זה מה שקורה כשמתחילים להצליח

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 13:33

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו כיצד פרשת בהעלותך, אותה נקרא בשבת הקרובה בבית הכנסת, רלוונטית גם לימים אלו: "מתי שאדם עולה ומתעלה, מביא את עצמו לדרגות גבוהות ביותר, היצר הרע בא בכוחות מעל הטבע להחטיא ולהכשיל את האדם". ההסבר המלא בפנים

יהודי חרדי מביט לשקיעה. ShutterStock
"מתי שיצר הרע רואה אדם שעולה ומתעלה בדרך טובה ונכונה - הוא נלחם בו בכוחות מעל הטבע"/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת בהעלותך שבה התורה מספרת לנו על הדלקת המנורה על ידי אהרון הכהן ועל הלימוד שאנו למדים ממנה - הרלוונטי לנו לחיי היומיום.

וכך כתבה התורה: "וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ".

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו - מנהיג "שובה ישראל" הסביר שמכאן ניתן ללמוד שמתי שיצר הרע רואה אדם שעולה ומתעלה בדרך טובה ונכונה - הוא נלחם בו בכוחות מעל הטבע.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

בפרשת השבוע התורה הקדושה מספרת לנו על אהרן הכהן שהיה מדליק את המנורה מידי יום.

רש"י במקום אומר להגיד שבחו של אהרן שלא שינה. לא שינה ממה שציוה אותו הקב"ה. נבוא ונקשה איזו הווא אמינא יש לנו שאהרן הכהן ישנה ממה שהקב"ה ציווה אותו, הקב"ה ציווה איך להדליק את המנורה, הדלקת המנורה במשכן הייתה דבר מרומם וגדול ביותר לכל עם ישראל, מתי שאהרן היה מדליק את המנורה הוא היה מרים איתו את כל נשמות עם ישראל לדרגות גבוהות ביותר, אם כך מה השבח שהתורה משבחת את אהרן שלא שינה?

אז אולי אפשר לפרש ולומר, המשנה אומרת (אבות ה, ה) עֲשָׂרָה נִסִּים נַעֲשׂו לַאֲבוֹתֵינוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ.. וְלֹא אֵרַע קֶרִי לְכֹהֵן גָּדוֹל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים. זה שהכהן הגדול לא ראה קרי ביום הכיפורים, זה אחד מהניסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש.

מקשה התוספות יום טוב אז נס יש בזה, הרי שבעה ימים לפני יום כיפור היו מפרישים את הכהן גדול מביתו, הוא לא היה אוכל בשר ושותה יין, היה מנותק מכל העולם. כל היום היו יושבים ומדברים איתו דברים קדושים ומרוממים ופרחי כהונה היו קוראים לו במגילת איכה ובספרים שיכניעו את ליבו, אם כך איך יגיע לקרי הרי בדרך שכל אין מציאות שיגיע לקרי, אם כך למה התורה מונה את זה כאחד מהעשרה ניסים שנעשו לאבותינו בבית המקדש?

אלא מתרץ התוספות יום טוב ואומר, היצר הטוב והיצר הרע הם כמו שני אויבים שמתקוטטים כל הזמן ומתי שאחד מהם רואה שהוא עומד להפסיד ולהיכשל, הוא אוסף כוחות מעל הטבע להילחם עם השני. כך גם ביום כיפור, היצר הרע כשרואה את העבודה של יום כיפור ועם ישראל עולה ומתעלה ומגיע לדרגות גבוהות וקדושות, הוא אוסף כוחות עצומים להכשיל את הכהן גדול, לכן שלא יצא קרי לכהן ביום הכיפורים זה נס מעל הטבע, כי על פי טבע לא צריך לצאת קרי לכהן גדול כי הוא שומר על עצמו מאוד. אבל מצד שני, היצר הרע בא עם כוחות מעל הטבע שאין מציאות שלא ליפול ואז הקב"ה עושה נס שהכהן הגדול לא יכשל בקרי.

אם כך אנחנו רואים פה יסוד גדול, מתי שאדם עולה ומתעלה, מביא את עצמו לדרגות גבוהות ביותר, היצר הרע בא בכוחות מעל הטבע להחטיא ולהכשיל את האדם. וכדי להינצל מכזה מצב צריך נס, כי מתי שהיצר הרע רואה שהוא מפסיד הוא בא בכוחות על טבעיים.

וכך אפשר לפרש גם אצל אהרן הכהן, הדלקת המנורה זה משהו גבוה ביותר שמרים את כל נשמות עם ישראל ומביא אותם לדרגות מרוממות וקדושות ביותר ולכן יצר הרע היה בא בכוחות חזקים ביותר להכשיל את אהרן מתי שהיה מדליק את המנורה. מלמד שלא שינה, עם כל זה שיצר הרע היה בא עם כוחות על טבעיים להכשיל את אהרן, אהרן לא שינה ונשאר בקדושה וטהרה ולא נפל בעצת היצר הרע.

ומפה נלמד יסוד גדול לחיים של האדם, מתי שאדם מתחיל לעלות ולהידבק בקב"ה, בונה לעצמו דרך חדשה ומתחיל ללכת בדרך טובה בלימוד תורה, בפרנסה, בשלום בית, בחברות עם אנשים ובכל עניין בחיים, יצר הרע רואה שמשהו טוב הולך ונבנה מתחיל לרקום עור וגידים והוא בא עם כוחות חזקים מעל הטבע שצריך נס שלא ליפול ולהיכשל בעצת היצר הרע. וכדי לעמוד ולזכות לזה צריך תפילות, הכנעת הלב ודבקות בהשם.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully