וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מקיף חושף: מהי המדינה הכי ידידותית ליהודים באירופה?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 10:39

מחקר מקיף שבוצע בשיתוף עם המכון הבריטי לחקר מדיניות יהודי אירופה נחשף בכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה. איטליה בפסגה, הונגריה שנייה ומי סיימה במקום האחרון?

הכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה שנערך השבוע בבודפשט. יוסי זליגר,
הכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה שנערך השבוע בבודפשט/יוסי זליגר

בכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה שנערך השבוע בבודפשט על ידי איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA) הוצג מחקר מקיף שבוצע בשיתוף עם המכון הבריטי לחקר מדיניות יהודי אירופה ובחן את ביצועי הממשלות באירופה בכל הקשור לפרמטריים המרכזיים הנדרשים לצורך קיום ושגשוג חיים יהודיים כדוגמת פעילות מעשית נגד אנטישמיות והבטחת ביטחון הקהילה היהודית כמו גם חופש דת, טיפוח תרבות יהודית ואפילו הצבעות המדינה בעד ישראל באו"ם.

המחקר גם שיקלל את נתוני ביצועי הממשלות בסקרים קודמים שסקרו את תחושות הביטחון של יהודי אירופה כמו גם את אחוז היהודים שחוו תקריות אנטישמיות באופן אישי ואחוזי הציבור שמחזיק בדיעות שליליות נגד יהודים וישראל.

מתוך 12 המדינות בהן מתגוררים מרבית היהודים באירופה - בצרפת תחושת הביטחון של היהודים היא המעורערת ביותר. ככל הנראה בין היתר מסיבה זו, צרפת היא גם מהמדינות שנוקטות את מירב הצעדים הנדרשים להבטחת קיומה של הקהילה היהודית דבר שצפוי להשפיע טובה על תחושת הביטחון בסקרים הבאים. בלגיה היא המדינה שנוקטת הכי פחות פעולות למען החיים היהודיים במדינה.

המדינות בהן מרגישים היהודים באירופה הכי בטוחים הן דנמרק והונגריה כאשר הונגריה ניצבת גם במקום הראשון עם המספר הנמוך ביותר של יהודים שחוו התקפות אנטישמיות ומיד אחריה ניצבת איטליה.

לאחר שכלול הסקרים שהתקיימו בשנים האחרונות לגביי ביצועי הממשלות באירופה, להלן דירוג איכות החיים היהודיים במדינות אירופה.

1. איטליה
2. הונגריה
3. דנמרק
4. בריטניה
5. אוסטריה
6. הולנד
7. שוודיה
8. גרמניה
9. ספרד
10. צרפת
11. פולין
12. בלגיה

להלן דירוג ביצועי ממשלות אירופה למען הקהילות היהודיות במדינות השונות:

1. גרמניה
2. אוסטריה
3. צרפת
4. הולנד
5. איטליה
6. שוודיה
7. הונגריה
8. בריטניה
9. פולין
10. דנמרק
11. ספרד
12. בלגיה

הכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה שנערך השבוע בבודפשט. יוסי זליגר,
הכנס השנתי של מנהיגי הקהילות היהודיות באירופה שנערך השבוע בבודפשט/יוסי זליגר

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, שחשף את ממצאי המחקר הדגיש: "ברבות השנים ראינו מחקרים וסקרים חשובים שציירו תמונת מצב על רווחת היהודים במדינות אירופה השונות, אלא שלנוכח מורכבות הנושא והגורמים המשפיעים המגוונים על חיי הקהילות, קשה היה לתרגם את ממצאי המחקרים והסקרים הללו כמסד נתונים מדעי השוואתי ומאתגר אף יותר היה לשקלל מהנתונים של המחקרים השונים מדד אובייקטיבי אחיד שיאפשר לראשי הקהילות והארגונים היהודיים לקיים שיח אופרטיבי עם ראשי המדינות שבהן הם חיים, לקביעת סדרי עדיפויות ונקיטת צעדים של ממש לשיפור חיי הקהילה והפרט היהודי במדינתו".

הממשלה הבלגית שזכתה במקום האחרון במחקר, צמצמה משמעותית את האבטחה סביב הקהילות היהודיות ללא אפילו התייעצות עימן, אסרה שחיטה כשרה וקיים בה איום גם על נושא ברית המילה, לא מינתה מתאם פעולות למאבק באנטישמיות ועוד. הנקודה החיובית היא שכל 12 המדינות שנבדקו זוכות לציון העולה על 60 ואין אף לא מדינה אחת "באזור האדום" שמעיד על סכנה מוחשית לחיי הקהילה היהודית בטווח הקרוב. זוהי בהחלט תשתית ראויה טובה לשיפור ושדרוג למרות האתגרים הפוליטיים והחברתיים שאנחנו נאלצים להתמודד איתם.

הכינוס השנתי של EJA מתקיים השנה בבודפשט בירת הונגריה בשותפות עם איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה EMIH, הקונסיסטואר של פאריז, הסוכנות היהודית, ופרדציות של הקהילות היהודיות באנגליה, אוקראינה, פולין, הולנד ועוד בהשתתפות כ 300 ראשי קהילות וארגונים יהודיים מרחבי אירופה, בכירי ממשל הונגרים, שרים וחברי פרלמנט ממדינות היבשת ומהאיחוד האירופי.

המחקר בניצוחו המדעי של דוקטור דניאל סטייצקי, ראש היחידה לדמוגרפיה של יהודי אירופה, במכון לחקר מדיניות יהודית בלונדון, גובש לאחר היוועצות במנהיגי קהילות וארגונים יהודיים במדינות אירופה השונות, משקלל בתוכו נתונים וממצאים שעלו במחקרים המשמעותיים ביותר שהתקיימו בשנים האחרונות.

הרב שלמה כובש, הרב הראשי של EMIH - איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה ציין כי "מדובר במחקר מיוחד במינו שמשלב נתונים שונים הכוללים לא רק את רמת תחושת הביטחון או כמות אירועים אלימים נגד יהודים, אלא גם את רמת הדיעות האנטישמיות באוכלוסייה".

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully